Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste adviesbureaus van 2013 #MT100

EY is de grote winnaar van de MT100, MT’s jaarlijkse barometer van de adviesmarkt. Lees hier alles over het onderzoek.

Ze missen het dure imago van McKinsey, met zijn whizzkids die tot ’s avonds laat werken. Ze zijn misschien (als je op de reputatie afgaat) minder thuis in de hightech dan Accenture, en in de strategie dan BCG. De Nederlandse managers hebben daar niet zo’n boodschap aan. Als een collega-manager een adviseur zoekt, en ze zou vragen om iemand aan te bevelen, dan zouden ze als eerste EY noemen. Het Amerikaanse big 4-bedrijf is het populairste advieskantoor van Nederland – en dat al enige tijd en met overmacht. Dat blijkt uit MT's jaarlijkse onderzoek naar adviesbureaus.

Lees alles over het MT100-onderzoek:

Het staaltje wordt overgedaan

Vorig jaar, toen ze nog Ernst & Young heetten, kwam het kantoor als nr. 1 uit de bus in het MT100-onderzoek in de categorieën Management & organisatie én Accountancy & belastingadvies. Na de naamsverkorting tot EY wordt het staaltje in 2013 overgedaan, met KPMG en Deloitte op plaats 2 en 3 in beide categorieën. Dit jaar staat  EY Human Capital bovendien op 1 in de categorie HRM (ex aequo met Randstad).

Klanten gaan door een diep dal

Wie een peiling onder zakenmensen houdt naar de mening over hun adviseurs, komt onvermijdelijk kritiek tegen. Eén van de vragen in het MT-onderzoek was: 'Waarom bespaart u op adviesdiensten?' Voor de meeste managers is dat eenvoudig een kwestie van bezuinigen. Maar teleurstelling over geleverde prestaties klinkt ook door: 'De opbrengsten wegen niet op tegen de kosten.' Consultants staan voor de lastige taak zich te bewijzen terwijl hun klanten door een diep dal gaan.

Toch een goed rapportcijfer

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: het is lastig voor adviesbureaus om zich te verweren tegen kritische geluiden. Niet omdat het antwoord op die geluiden niet beschikbaar is, maar omdat het moeilijk is om het voor het voetlicht te brengen. Een kenmerk van adviesbureaus is dat ze beperkt zijn in hun communicatie, want klanten hebben vaak geen zin om met dergelijke concurrentiegevoelige informatie te koop te lopen. Een troost: managers geven een gemiddeld rapportcijfer van 7,1 aan hun adviseurs. Gezien de omstandigheden is dat bemoedigend. 

Meer over het onderzoek? Lees verder: