Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit was 2014: de opkomst (en ondergang?) van bitcoin

Bitcoin zou de toekomst worden, maar die belofte is bepaald niet ingelost. Deze bedrijven geloven echter nog steeds in het betaalmiddel.

De hype rond bitcoin is voorbij. Rond de vorige jaarwisseling lag de media-aandacht voor het nieuwe betaalmiddel nog op een hoogtepunt, sindsdien zijn er in ieder geval nog twee momenten geweest waarop bitcoin groot onder de aandacht kwam. Het was niet per definitie positieve aandacht. Eerst kwam bitcoinbeurs MtGox in de problemen, waardoor honderdduizenden bitcoins verdwenen. Wat er precies is gebeurd, wordt nog onderzocht. Vervolgens onthulde magazine Newsweek in maart de identiteit van de bedenker van de virtuele munt. Maar toen andere media met het verhaal aan de haal gingen, ontkende hij ook maar iets met bitcoin te maken te hebben.

De populariteit van de zoekterm 'bitcoin' sinds januari 2013:

Niet alleen de interesse van de media is afgenomen, ook de koers van de virtuele munt is flink ingezakt sinds begin dit jaar. Volgens Bright.nl zal bitcoin zelfs nooit een echt goede munt worden. 'Voor veel mensen die vorig jaar geïnspireerd door de overvloedige media-aandacht en de almaar stijgende koersen op de bitcoin-trein stapten, was de cryptocurrency toch vooral een belegging. Vergelijkbaar met een aandeel of een klompje goud.'

Het geloof blijft aanwezig

Flink wat organisaties blijven desondanks in mindere of meerdere mate geloven in de virtuele munt – en dan hebben we het niet alleen over de kleine startups die inhaken op de populariteit van de munt. Recentelijk schaarde Microsoft zich in het rijtje bedrijven dat bitcoin accepteert. Een overzicht van de grote namen die het nieuwe betaalmiddel geïmplementeerd en/of omarmd hebben:

Beeld boven via Flickr.