Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De definitie van bedrijfsresultaat is breder dan financieel’

Als innovatie geen impact heeft op het bedrijfsresultaat moet je het niet doen, zegt Marcel Krom van PostNL.

Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Marcel Krom van PostNL. Bekijk alle genomineerden.

 

Marcel Krom is verantwoordelijk voor de extreme IT-strategie van een van de grootste particuliere werkgevers van Nederland. De loopbaan van Krom is een mix van post en data: in het verleden werkte hij voor de PTT, Cendris en Hot ITem. Op dit moment is hij bezig om alle IT-systemen van PostNL over te zetten naar de cloud. Krom doet dat in een postmarkt die krimpt, wat het extra ingewikkeld maakt. Het uiteindelijke doel: flexibilisering van de kosten en standaardisatie. Krom moet daarnaast opvangen dat er meer met flexibele arbeid wordt gewerkt bij het bedrijf, waardoor de kennis sneller uit de organisatie verdwijnt. De bestuurder wil daarom alles centraal vastleggen, waardoor op termijn dankzij data (over wijken bijvoorbeeld, of over poststukken) kan worden bepaald hoe een post-tas moet worden gesorteerd en postbezorgers met extra informatie op pad kunnen. 

5 vragen aan Marcel Krom:

MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?

 

'Innovatie is het veranderen van een manier van werken, het aanpassen van een product of dienst, een andere klantbenadering, het elimineren van slack in je bedrijfsprocessen of het doorvoeren van een disruptie in je eigen of ander bestaand business model.'

Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?

'Met ons bedrijf hebben we gekozen voor de ‘all cloud strategie’. Ik ben hier enthousiast over omdat we hier mee voorop lopen in de markt, nog steeds de overtuiging hebben dat de sourcingwereld deze kant opgaat, en, omdat we zowel onder de motorkap een andere manier van sourcing kiezen, als dat we met al onze collega’s vanuit operatie, commercie, hr en finance tegelijkertijd kijken naar het vereenvoudigen en standaardiseren van onze bedrijfsprocessen.'

Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?

 

'In de lijn voorzover het gerelateerd zaken binnen de betreffende business line betreft, en we hebben overkoepelend een groep enthousiaste mensen die zaken oppakt die wat verder weg liggen of die een vooronderzoek vereisen om de haalbaarheid te bepalen.'

Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?

 

'Als innovatie geen impact heeft op het bedrijfsresultaat moet je het niet doen. De definitie van bedrijfsresultaat is breder dan financieel. Innovatie kan ook invloed hebben op klanttevredenheid, medewerkersbehoud- / groei, verbeterde dienstverlening voor bestaande klanten, eenvoudiger werken, et cetera. Deze zaken hebben op den duur zeer zeker impact op het bedrijfsresultaat.'

Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?

 

'Altijd nieuwsgierig blijven en openstaan voor diversiteit. Delen van visies, inspiratie van buitenaf, we geven interne seminars op nieuwe ontwikkelingen (digital disruptions, social enterprises, security issues, etc..). Ook gaan we regulier op een off-site waarbij we met externe en interne sprekers, ideeën en voorbeelden bedenken over de toekomst van ons eigen bedrijf.'

Meer over innovatie: