Ondernemerschap vergelijkbaar met een universitaire opleiding? MT-columnist Richard Branson vindt van wel.
Toen ik jong was, was naar school gaan niet eenvoudig. Ik was geen erg goede student, deels omdat ik dyslectisch ben (wat pas veel later vastgesteld werd) en deels omdat ik van nature nogal druk ben. Ik vond het moeilijk me te concentreren en zat meestal wat weg te dromen over het opzetten van eigen bedrijven. Op mijn zestiende had ik er genoeg van en wilde ik van school gaan, maar mijn vader, Edward Branson, was het daar niet mee eens en kwam langs op kostschool om me over te halen op school te blijven. Hij hoopte dat ik advocaat zou worden, net als hij. Met tegenzin gaf ik toe en hij ging naar huis om ‘onze’ beslissing te vertellen aan mijn moeder Eve.
Wat bleek? Zij was helemaal niet blij met die beslissing! Ze zei tegen mijn vader dat hij meteen weer dat hele eind naar school moest rijden om mij te vertellen dat het prima was met school te stoppen. Dat deed hij en die zomer ben ik van school gegaan. En sinds die dag is het goed met mij gegaan, ik startte met Student magazine en een paar jaar later met de winkels van Virgin Records. En de rest is geschiedenis. Mijn vader vertelt soms nog lachend dat die tweede rit naar mijn kostschool ‘de beste rit van zijn leven’ is geweest.
Wil ik daarmee zeggen dat school onbelangrijk is? Natuurlijk niet. Onderwijs is een fantastisch iets. In Johannesburg hebben we de Branson School of Entrepreneurship opgericht. Daar proberen we jonge aankomende zakenmensen te helpen met hun net opgerichte bedrijfjes. Een van de belangrijkste dingen die we hen meegeven is dat ze altijd plezier moeten hebben in hun werk. Dat is een van de steeds terugkerende lessen in mijn carrière.
De eerste bedrijven van de meeste ondernemers mislukken – en ik spreek uit ervaring –, maar de lessen die je leert van die mislukkingen zijn zeer waardevol en helpen je bij je volgende pogingen, als je er maar plezier in houdt. Een idee omzetten naar de praktijk is de belangrijkste stap die iedere manager en ondernemer moet durven zetten. Probeer je ideeën daarom altijd te zien door de ogen van je klant – dan zul je beter zien welke kans van slagen je hebt.
De sneltreindiensten van de West Coast Line van Virgin Trains in Engeland zijn een klassiek voorbeeld. Toen we in 1996 ons bod uitbrachten om die concessie binnen te halen, zagen we dat de toenmalige treinpassagiers hun buik vol hadden van onze toekomstige concurrenten, omdat hun treinen langzaam, overvol en oncomfortabel waren. De klanten wilden snellere treinen, met stoelen die leken op vliegtuigstoelen, ze wilden onderweg tv of film kunnen kijken en ze wilden lekker eten. Wij hebben de dienstverlening in onze treinen op deze wensen afgestemd en moderne treinen geïntroduceerd – die we onlangs ook hebben voorzien van een draadloze internetverbinding.
Er zijn wat vertragingen geweest, meestal het gevolg van noodzakelijke werkzaamheden aan het spoor, omdat onze treinen veel sneller zijn en daardoor de neiging hadden over te hellen, maar ik ben er trots op dat onze dienstverlening veel beter geworden is en de reizigersaantallen in sneltreinvaart toenemen.
Ik heb het geluk dat ik in deze fase van mijn carrière de kans heb over allerlei onderwerpen iets te leren – van klimaatverandering tot de mogelijkheid Mars te verkennen. Omdat de projecten bij de Virgin-bedrijven zo gevarieerd zijn en omdat we via onze stichting Virgin Unite oplossingen proberen te vinden voor enkele van de allergrootste problemen waar onze generatie mee wordt geconfronteerd, vergelijk ik de ervaringen die ik in mijn baan opdoe vaak met een lange universiteitsopleiding, waar ik elke minuut van geniet.
Vertaling: Peter van Nunen
Hebt u ook een vraag voor Richard Branson? Stuur ‘m naar [email protected], hij beantwoordt regelmatig vragen in zijn columns. Vermeld in de mail uw naam, land, e-mailadres en dat u zijn columns in MT leest.
>> Lees meer columns van Richard Branson op MT
Lees ook het studieboek over entrepreneurship 'Small Business Management and Entrepreneurship (English)'
>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<
>> Bestel hieronder de meest recent verschenen boeken van Richard Branson online
|
|