Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chinees moet anders gemanaged worden

Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 10 van de serie over succes in China: Jasper Delisse van We R Asia.


Van mallen, kunststof producten, auto-onderdelen tot aan meubilair. Voor We R Asia lijkt geen business te gek. Het in het Noord-Brabantse Boekel gevestigde bedrijf ondersteunt Europese ondernemingen die hun producten in Chinese fabrieken willen ontwikkelen en laten maken. Denk daarbij onder meer aan de bouw van productiegereedschappen, prijsonderhandelingen met de producent, het uitvoeren van kwaliteitscontroles en de export naar Europa. Jasper Delisse is een van de twee directeuren. Nog maar 26 jaar en door toeval in deze business gerold. “Mijn oom heeft al langer een eigen bedrijf in Dongguan, vlakbij Guangzhou in het zuiden van China. Hij vroeg me enkele jaren geleden om daar voor hem te komen werken. Aanvankelijk was ik niet zo enthousiast. China, dat is toch vooral armoede, massaproductie en slechte werkomstandigheden? Nadat ik zelf een kijkje ben gaan nemen moest ik dat beeld echter bijstellen. De bedrijvigheid, de mensen, het avontuur; het sprak me erg aan allemaal.”

Managen van Chinezen

Delisse voegt de daad bij het woord. Anderhalf jaar lang pendelt hij tussen Donguan en Boekel om de contacten met afnemers en fabrikanten warm te houden. Zijn op de universiteit opgedane kennis over het managen van mensen blijkt in China niet altijd even goed te werken. “In Nederland bereik je doorgaans al veel door op een bepaalde manier te kijken of je stem te verheffen. Mensen snappen dan wat je bedoelt. In China werkt dat heel anders. Zo ben ik een keer heel boos geworden toen een paar werknemers veel minder producten hadden verzameld dan waarom ik eerder had gevraagd. Het hielp weinig, want een week later waren ze nog niks verder opgeschoten. Met de kennis van nu kan ik zeggen dat ik dat helemaal verkeerd aanpakte. Om iets gedaan te krijgen van mensen in dit land is het belangrijk dat je ze heel positief benadert. Stel dat je om een schroefje vraagt en ze komen met een spijker terug, dan geef je aan dat ze op de goede weg zijn. Zo van, de vorm is goed, nu nog een exemplaar met schroefdraad.”

Spijker of schroefje?

Dat in Nederland de interesse voor China groeit, merkt Delisse aan het aantal aanvragen dat binnenkomt. Mensen uit zijn eigen netwerk vragen de jonge Nederlander steeds vaker om advies en doen voorstellen voor nieuwe producten. Delisse en zijn oom bundelen de krachten en richten We R Asia op. “Ons Europese klantencentrum is gevestigd in Boekel. Hier vandaan onderhoud ik de contacten met onze afnemers. Vanuit het kantoor in Dongguan verzorgen Chinezen nu de inkoop en zijn Europese collega’s belast met de kwaliteitscontroles. Dat houden we bewust gescheiden. Hoewel het langzaam maar zeker aan het veranderen is, merk je dat Chinezen nog minder ver zijn in kwaliteitbeleving.”

Chinese jenever

Wie al eerder artikelen heeft gelezen in deze China-reeks weet dat persoonlijke contacten van evident belang zijn voor het doen van zaken in dit deel van de wereld. Uit eten dus. En dan is het soms oppassen geblazen. “Ze zijn nogal scheutig mete baijiu, een soort Chinese jenever met 30 tot 50 procent alcohol. Dan zit je daar met zijn tweeën tegenover een delegatie van zes Chinezen. Om de beurt staat er wel iemand op om met je te proosten. Na een rondje heb jij al zes borrels op en zij ieder nog maar één. Wie niet oplet is dan al ladderzat. En waarom ze het doen? Ik denk om wat meer informatie los te peuteren.” Voor Nederlanders die in dit drankspelletje belanden, heeft Delisse overigens wel een goede tip. “Blijf niet zitten maar sta meteen op en betrek ook de anderen van de tafel bij het proosten. Dan moeten ze wel en zijn ze het spelletje al snel zat.”

Goedkope productie

Hogere lonen en minder lange werkdagen. Als het aan de Chinese werknemer ligt gaat hij er de komende jaren flink op vooruit. Verliest China daarmee straks haar status als handelsschuur van de wereld? Volgens Delisse zal het de komende jaren in ieder geval zo’n vaart niet lopen. “De prijzen zijn inderdaad iets gestegen, net als de lonen. Daar tegenover staan enorme investeringen in infrastructuur waar het bedrijfsleven veel profijt van heeft. Zelf ga ik binnenkort naar Vietnam om daar eens polshoogte te nemen. Voor grote merken als Nike en Philips loont het wel om daar te gaan zitten. Of je 50.000 werknemers nu 2 euro of 4 euro betaalt, dat scheelt nogal. Wat ik om me heen hoor is dat ze daar met de infrastructuur en productielijnen nog lang niet zo ver zijn als in China. Daarom blijft China de komende vijf tot tien jaar nog een prima land om te produceren.”

Lees meer:

China Business Award

Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kijk voor meer info op mt.nl/chinabusinessaward.


Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn