Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Bonus blijft belangrijk

Je leest nu: Bonus blijft belangrijk

Hoewel het middel door de crisis omstreden is en de werking ervan door de wetenschap in twijfel wordt getrokken, blijft de bonus een belangrijk beloningsinstrument voor CEO's.

Dat blijkt uit onderzoek van de Hay Group.

Na de wereldwijde financiële crisis is beloningbeleid een nog belangrijker onderwerp geworden op de agenda van CEO’s meldt het HR onderzoeks- en adviesbureau .“Herstel van winstgevendheid via een toename van de omzet is in veel gevallen nog lastig. Organisaties zijn daarom nu sterk gefocust op het beheersen van personeelskosten in combinatie met het verhogen van prestaties,” zegt Sjoerd Schotanus van de Hay Group. “Passende beloningsinstrumenten staan hoog op de agenda, omdat ondernemingen zich realiseren dat de war for talent binnenkort weer in alle hevigheid losbarst.”

Variabele beloning

Volgens de Hay Group is er al gedurende langere tijd een trend waarneembaar dat ondernemingen een groter deel van de loonsom in de vorm van variabele beloning uitbetalen. Steeds meer medewerkers komen daarvoor in aanmerking, ook lager in de organisatie.
Bovendien hebben ondernemingen van de recessie geleerd dat variabele beloning voor de nodige flexibiliteit zorgt in de loonkosten: hierdoor kunnen banen en talenten behouden blijven. Beloning maakt tussen de 10% en 70% van de kosten uit van een onderneming, daarom vragen CEO’s zich af wat ze terugkrijgen voor deze uitgavenpost.

De werking van dergelijke variabele beloning wordt echter door de wetenschap in twijfel getrokken. Dan Pink  roept al jaren dat de bonus een verkeerd beloningsinstrument is. Zie ook zijn overtuigende TEDtalk over dit onderwerp onderaan dit bericht.   

Sociale verantwoordelijkheid

Uit het onderzoek blijkt verder dat vertrouwen en sociale verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden. Hay Group noemt dit duurzaam beloningsbeleid. Hierbij gaat het om betrokkenheid, duurzame ontwikkeling van prestaties en het verminderen van risico’s.  In Europa, en ook in Nederland, leggen bedrijven daarom steeds meer focus in hun beloningsbeleid op de lange termijn. Schotanus: “Een bedrijf dat verantwoord beloont, kijkt naar meer dan alleen de financiële resultaten van het afgelopen jaar. Sociale verantwoordelijkheid, imago, vertrouwen, milieuaspecten spelen hierin een grote rol. Hiermee richten deze ondernemingen zich ook niet meer alleen op de aandeelhouders met een korte termijn belang.”

Talent nog steeds schaar

Ondanks de economische recessie is talent nog steeds schaars. Het vasthouden en aantrekken van talent blijft een belangrijke peiler in de bedrijfsstrategie. De focus ligt op het binden en boeien van toptalent en van de mensen die sleutelposities in de organisatie bekleden. “Voor de nieuwe generatie medewerkers ofwel Generatie Y is een goed salaris alleen niet meer genoeg,” aldus Schotanus. “Ze willen het totaalpakket: een duidelijk uitgestippeld stappenplan voor hun carrière, ondersteund met doelgerichte opleidingen. Dit vraagt om een bredere benadering van belonen.”

Het onderzoek ‘The Changing Face of Reward’ is de eerste wereldwijde studie naar veranderingen in beloningsbeleid na de kredietcrisis. Aan het onderzoek hebben 230 organisaties deelgenomen uit 29 landen: gezamenlijk hebben deze organisaties een omzet van 6000 miljard euro en zijn zij verantwoordelijk voor het beloningsbeleid van 4,7 miljoen medewerkers.

==============================================================

Dan Pink on the surprising science of motivation