Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Als mystery guest langs sterrenhotels

Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 6 van de serie over succes in China: Amiek Krakers van Krakers Consultancy.


Bijna zes jaar zit ze er nu. Het was vooral een flinke dosis zakelijke nieuwsgierigheid die de nu 38-jarige Amiek Krakers op een dag deed besluiten om de sprong naar het grote, onbekende China te wagen. Nou ja, onbekend? Ze was er al eens geweest, direct na haar afstuderen, om marktonderzoek te plegen in opdracht van een Nederlands bedrijf. “Het is sindsdien altijd blijven kriebelen”, zo begint Krakers. “Eerst heb ik nog acht jaar als marketeer voor verschillende bedrijven gewerkt, maar de kans dat je in zo’n functie wordt uitgezonden naar het buitenland is niet erg groot. Op een gegeven moment word je toch ongeduldig. Op Koninginnedag 2004 heb ik – we zaten in de tuin bij mijn ouders – de knoop doorgehakt. Het was nog even kiezen tussen Hong Kong of Shanghai, maar het is uiteindelijk die laatste stad geworden. In Shanghai zitten heel veel bedrijven op het gebied van advertising en consumentengoederen en gelet op mijn achtergrond heb ik daar de meeste aansluiting mee.”

Stoomcursus Chinees

Aanvankelijk probeert Krakers nog om via haar contacten in het Nederlandse bedrijfsleven een baan in China te regelen. Die pogingen lopen echter op niets uit. Dan maar de bedrijven aanschrijven die al in Shanghai gevestigd zijn, denkt ze. “Maar het antwoord was telkens hetzelfde: kom eerst maar eens deze kant op. Dat heb ik dan ook maar gedaan. In februari 2005 zat ik in het vliegtuig, met de lijst met bedrijven en namen die ik had aangeschreven onder mijn arm.” De eerste tijd logeert Krakers bij een Nederlandse vriend die daar stage loopt. Al binnen drie weken heeft ze een eigen appartement én een baan gescoord. Krakers volgt een stoomcursus Chinees en werkt acht maanden lang als marketeer bij een uitgever. In die periode rinkelt vaker steeds de telefoon. Nederlandse bedrijven met Chinese ambities vragen haar om advies en het doen van marktverkenningen. Reden voor de Nederlandse om voor zichzelf te beginnen. ‘Goedemiddag, u spreekt met Krakers Marketing & Media Consultancy.’

Het glazen plafond

Hoewel exacte cijfers ontbreken, zijn er maar weinig vrouwen die de sprong maken naar een carrière in China. Vreemd, vindt Krakers. “Shanghai is een super vrouwvriendelijke stad en ontzettend veilig vooral. Bijna alle vrouwen werken hier, ook als ze kinderen krijgen. Voor zwangere vrouwen worden goede voorzieningen getroffen. Na de geboorte nemen de ouders van de moeder meestal de zorg van de kinderen op zich. Rijkere mensen nemen doorgaans een ayi in dienst, dat is een kruising tussen een werkster en een kindermeisje. Liever je kind naar een opvang? Ook dat is hier prima geregeld, misschien nog wel beter dan in Nederland.” De term glazen plafond heeft Krakers in Shanghai nog nooit voorbij horen komen. Volgens haar profileren zich in heel China juist steeds meer vrouwen als succesvolle zakenmensen. Het tempo in de stad ligt bovendien een stuk hoger dan we in Nederland gewend zijn. “Je voelt de dynamiek”, aldus Krakers. “Hoe snel mensen bijvoorbeeld mailtjes beantwoorden en je terugbellen, dat gaat gewoon veel sneller dan in Nederland.”

Mystery guest

De economische storm die eind 2008 de kust van Europa bereikt, laat ook de consultant niet onberoerd. Het Nederlandse bedrijfsleven wordt voorzichtiger met de expansieplannen naar China. Reden voor Krakers om zich meer op de interne markt te richten. Ze richt een nieuw label op: The House of Opulence. Afgeleid van het Latijnse woord opulent wat staat voor vermogend, welgesteld en extreme luxe. “Voor Gijrath Media Groep verzorgde ik inmiddels een jaarlijkse bijdrage aan The Luxury List, een jaarlijkse uitgave waarin 's werelds meest luxe adressen worden verzameld op het gebied van hotels, gastronomie, beauty, shoppen, uitgaan en vervoer. Daarvoor reisde ik naar tal van exclusieve hotels, resorts en high end retail-locaties in Zuidoost Azië. Zo deed ik veel contacten op in deze industrie. Tegenwoordig zijn mijn werkzaamheden vooral op dit luxe segment gericht. In opdracht van hotel- en retail-ketens bied The House of Opulence services als mystery guest/shopper. Ik heb een model ontwikkeld waarmee het niveau van de klantenservice gemeten kan worden aan de eisen die het bedrijf stelt aan het merk en de mensen. In de praktijk schort het vaak aan een goede klantenservice. Om deze performance omhoog te krijgen, verzorgen wij eveneens trainingen, om te komen tot de five star experience die in lijn is met de merkwaarden.”

De superrijke elite

In de jaarlijkse Forbes-lijst telde Azië dit jaar voor het eerst meer miljardairs dan Europa. Ook in China is de laatste jaren een nieuwe superelite ontstaan. Na Japan is het land inmiddels nummer twee in de Aziatische luxemarkt. Tal van dure merken halen in Chinese steden als Beijing, Shanghai, Hangzhou, Tianjian en Chengdu hun hoogste omzetcijfers. De verwachting is zelfs dat China over vijf jaar Japan heeft ingehaald als koploper in de consumptie van luxe goederen. “In China zie je bijna alleen maar nieuw geld. Het gedrag is daar ook naar” aldus Krakers. “Mensen die zich het kunnen veroorloven rijden in grote auto’s en kopen alleen maar exclusieve merken. Daarmee kun je laten zien dat je geld hebt. Beperkingen die door het regime worden opgelegd betekenen onder meer dat mensen minder vrij zijn om te reizen dan we in Europa gewend zijn. Een groot deel van het budget wordt daarom uitgegeven aan uiterlijk vertoon. Dat geldt overigens ook de minder welgestelden. Zij leggen maandelijks een groot deel van hun salaris opzij om te sparen voor een luxeprodukt. Daarmee kopen ze status en aanzien en dat is tegenwoordig enorm belangrijk voor de gemiddelde Chinees."

Oordeel niet te snel

Voor Nederlanders die ook graag in Shanghai aan de slag willen, heeft Krakers nog wel een paar bruikbare tips. " Kom om te beginnen eerst een poosje langs, het liefst voor een maand zodat  je de stad op je kan laten inwerken. Doe dat met een open houding, zonder meteen te oordelen. Niet denken dat je het allemaal weet en ook niet al te direct willen zijn. Die fout heb ik in het begin nog wel eens gemaakt en dan krijg je toch wel de deksel op je neus. Chinezen houden daar niet van. Ik zou daarom vooral willen zeggen: luister, kijk, ervaar, neem de tijd en pas je aan.”

China Business Award

Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kandidaatstelling is mogelijk tot 1 september via mt.nl/chinabusinessaward

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn