Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 domme vragen over de Mazda6

Er is niets conventioneel aan de Mazda6, maar is dat een goed argument om de auto op je bucket-list te zetten?

Stel, je bent gek op Duitse auto’s, dan komt de aanschaf van een Mazda6 niet op je bucket-list voor, toch?

Dromen mag altijd, maar vaak doet het beschikbare budget je weer met beide benen op de grond belanden. Wie geen Audi, BMW of Mercedes kan betalen, kwam in het verleden vaak terecht bij Mazda. Daarin leek Mazda een beetje op wijlen Saab: kleine speler, maar wel lekker eigenzinnig. Voor een heel mooie prijs.

Eigenzinnig? Tja, elk merk heeft de neiging zich zo te profileren. Wat is voor Mazda de claim-to-faim?

Eerst: de styling. De Japanners noemen dat Kodo-design, geïnspireerd door de natuur. De kracht van een springende cheetah, het stromen van water… Prachtige marketingbabbel natuurlijk. De échte eigenzinnigheid zit onderhuids, in de techniek. Meest opvallend: de compleet nieuwe generatie SKYACTIV benzine- en dieselmotoren met een compressieverhouding van 14:1. Dat is gek, want bij benzinemotoren is die normaal veel lager (10:1) en bij diesels veel hoger (20:1).

Oei, technisch verhaal. Dat gaat een beetje boven de pet. Wat levert deze technologie op?

Kracht, souplesse én zuinigheid. Daardoor was de Sportbreak 2.0 benzine, die eind 2012 in ons land verscheen, schoon genoeg voor 20% bijtelling. Uniek voor een auto van dit formaat. Door de aangescherpte milieunormen is het fiscale voordeel voor die benzine-uitvoering inmiddels vervallen. Maar voordat die nieuwe norm werd ingevoerd, had Mazda er al wel in recordtijd zo’n 500 van verkocht.

Netjes, maar dat klinkt als die ‘goede oude tijd’. Wat doen we in 2013?

Nu is er een 20% bijtelling diesel, vers bij de dealer sinds februari: de Mazda6 SKYACTIV-D Sedan met 2.2 basis-turbodiesel met 150 pk en 380 Nm. Handgeschakeld verbruikt deze op papier gemiddeld maar 3,9 l/100 km (1 op 25). Tegelijk voelt deze motor totaal niet als een ‘groene’ instapversie. Integendeel: hij is sterk, stil en soepel. Mede gezien de catalogusprijs vanaf 31.990 euro verwacht de importeur er veel van: de verkoopprognose voor 2013 is inmiddels verhoogd van 1500 naar 2000.

Wat verder opvalt: de vierdeurs is langer dan de Sportbreak. Hoe dat zo?

Dat komt door de Amerikanen. Mazda is een relatief kleine speler op de wereldmarkt, en de VS zijn een van de grootste afzetmarkten. Daar zijn ze dol op ‘saloons’ met veel beenruimte achterin. Vandaar dat Mazda de Sedan op een langere wielbasis heeft gezet. Dat ze de Sportbreak op zijn beurt niet ook extra lang hebben gemaakt, is vooral een geldkwestie: meer centimeters betekent immers ook meer grondstoffen en meer gewicht. Vandaar.

Is er ook iets wél conventioneel aan de ‘6’?

Ja hoor: zoals elke andere zichzelf respecterende middenklasser is hij leverbaar met allerlei snufjes, gadgets en bespaarsystemen. Maar zelfs die zijn weer nét even anders dan bij de concurrentie. Start-stop bijvoorbeeld. Mazda heeft een systeem dat werkt zonder startmotor: het zet de zuiger van een van de cilinders bij het uitschakelen alvast in de juiste stand om – met wat benzine en een vonk – weer soepel aan te springen. Ook remenergie terugwinnen doen ze anders: de opgewekte stroom leiden ze 100% naar een kleine condensator die vervolgens een minuut lang alle elektrische boordsystemen voedt.

En een hybrid?

Nee, dat zit er (nog?) niet in. ‘I hate hybrids’, zei de verantwoordelijk Mazda6-productmanager bij een glas wijn zelfs letterlijk tegen MT, aan het diner bij de perspresentatie. ‘Ze zijn onnodig zwaar, onnodig duur, onnodig complex en geven te weinig rijplezier.’ Geeft niks. Met zo’n lekkere diesel kun je prima zonder hybride.

De Mazda6 is te koop vanaf 31.990 euro. Energielabel A.|

Details over de Mazda6 Sedan SKYACTIV-D 150 pk:

Motor
2.2 SKYACTIV-D (turbodiesel)
CO2 g/km 104
Brandstofverbruik (l/100 km) 3,9
Acceleratie (0-100 sec.) 9,0
Topsnelheid (km/h) 211

Meer over zakenauto's?