De Kia Optima Hybrid telt mee in zakelijk rijdend Nederland, maar kan de auto zich ook meten met premiummerken?
Een Kia Optima? Ik zie veel Kia’s rijden, maar een Optima?
Ja, klopt. Picanto’s, Rio’s, Sorento’s, het wemelt van de Kia’s om ons heen. Het Koreaanse merk behoort nu al tot de top-5 van meest verkochte merken in Nederland. De Optima lijkt echter het schuwe broertje dat nauwelijks het huis uitkomt. Sinds de introductie in 2012 zijn er nog geen 400 van verkocht. Dit had twee redenen, er was geen stationwagen, en de diesel, die Kia vorig jaar als eerste introduceerde, kwam niet in aanmerking voor de 20% bijtelling.
De oplossing ligt dus voor de hand. Waar blijft die stationvariant?
Dan moet je toch echt even verder kijken dan je neus lang is. Aanvankelijk was de Optima namelijk bestemd voor de Aziatische en Amerikaanse markt. Daar ontwikkelde dit model zich tot een bestseller. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld gingen er in anderhalf jaar tijd meer dan 200.000 over de toonbank. Amerikanen en Aziaten zijn echter niet echt te porren voor een stationwagen. Maar wel weer voor een hybride. Daarom introduceerde Kia in Amerika een hybride 2,4 liter variant van de Optima. Vervolgens mocht Europa in 2013 kennismaken met de hybride 2,0 liter-versie. De Nederlandse importeur deed vervolgens nog een slimme aanpassing. Deze plaatste onder de hybride Optima standaard banden met een zeer lage rolweerstand. Hierdoor kon de C02-uitstoot worden verlaagd tot 119 gram per kilometer. Goed voor een 20% bijtelling. Kijk, dan tel je met name in zakelijk rijdend Nederland opeens weer mee.
Maar een sedan is toch maar een sedan, niet waar?
Ten opzichte van een ‘station’ blijven er zeker beperkingen, vooral wat betreft opbergruimte. Omdat de accu’s in de Optima achterin zijn verwerkt, kan bijvoorbeeld de achterbank niet naar voren klappen. De achterbak herbergt nu zo’n 381 liter aan bagage. Maar wie geen ruimtewonder nodig heeft voor zijn dagelijks gebruik, heeft met de Optima misschien wel de mooiste sedan van Nederland tot zijn beschikking. Een modern, scherp en slank design, dat zelfs de strijd kan aangaan met de premium automerken. Een Italiaans handgemaakt maatpak, voor een Suit Supply-prijs. Zo’n gevoel dus.
Kan ik me ín de auto ook meten met premiummerken?
Jazeker. Het interieur oogt strak en stijlvol. Standaard biedt de auto al heel veel: onder meer zonwerend glas, dual zone airco, cruise control en parkeersensoren achter. Kies je voor de Super Pack-uitvoering, dan komen daar nog eens bovenop (o.m.): lederen stoelbekleding, verwarmde én geventileerd voorstoelen, navigatie met touchscreen en achteruitrijcamera.
Wat merk ik tijdens het rijden van de hybride werking?
In de Optima is de symbiose tussen elektromotor en 2,0 liter viercilinder-benzinemotor goed voor zo’n 177 pk. Grote verschil met bijvoorbeeld een Toyota Prius is dat de Optima niet zo heel lang op zijn elektromotor blijft rijden na de start. De elektromotor van de Optima komt veel meer tot zijn recht op lange afstanden tijdens het afremmen, of wanneer deze dient als dynamo, om de accu’s op te laden. Bij het optrekken behoort deze tot de snelsten van de middenmoot, van 0-100 in 9,2 seconden. In bochten is het even wennen, omdat de auto wat lichtjes communiceert. Maar wie een kilometervreter zoekt, zal zeker blij worden in deze Optima. Juist op de snelweg is het heerlijk sturen, de beenruimte is optimaal en de stoelen zitten als om het lichaam gegoten. Zo schieten de afgelegde kilometers comfortabel onder je door. Het door ons gemeten verbruik schommelde rond de 6-8 liter per 100 kilometer. Helemaal niet slecht, maar wel iets meer dan de officiële 5,1 liter volgens Kia.
Dit is de eerste keer dat Kia met een hybride komt. Hoe betrouwbaar is deze auto?
Met de Optima Hybrid is Kia de eerste fabrikant ter wereld die gebruik maakt van zogenaamde lithium-polymeer accupakketten, ontwikkeld door de eveneens Koreaanse elektronica gigant LG. Voordeel is dat dat deze lichter zijn en meer energie vasthouden dan de traditionele nikkel-metaalhybride accu’s. Bovendien blijken ze enorm betrouwbaar. Zodoende durft Kia kopers van de Optima een bijbelse zeven vette jaren in het vooruitzicht te stellen, door ook de accu’s te scharen onder de zevenjaarsgarantie die regulier is voor alle Kia-modellen.
Kia Optima Hybrid: vanaf 28.995 euro
Motor | 2.0 (Benzine) |
CO2 (g/km) | 119 |
Brandstofverbruik (l/100 km) | 5.1 |
Acceleratie (0-100, in sec) | 9.2 |
Topsnelheid (km/h) | 190 |