Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 domme vragen over de Jaguar XF Sportbrake

De Audi A6 Avant, de BMW 5-serie Touring, de Mercedes E-klasse of toch deze Jaguar? Een duik in de voor- en nadelen.

De XF Sportbrake is pas de tweede stationwagon van Jaguar. Waarom is het Britse merk daar zo laat mee begonnen?

Jaguar-liefhebbers waren lange tijd geen voorstander van utilitaire zaken bij ‘hun’ aristocratische merk. ‘Zitten op leer en kijken naar hout’ was altijd het devies en gracieuze sedan- en sportmodellen met dikke motoren bepaalden het beeld. Bovendien is de stationwagon buiten Europa weinig geliefd. Daarom hebben we jaren moeten wachten op deze – overigens erg fraaie – XF Sportbrake.

Zit er veel laadruimte in de XF Sportbrake?

In deze klasse draait het niet zozeer om laadruimte, maar vooral om praktische gebruiksmogelijkheden en het ‘laten zien’ van een actieve levensstijl. Het design van de XF Sportbrake is eerder trendy dan gericht op maximaal laadvolume. Niettemin heeft de auto een forse bagageruimte van 550 liter en met neergeklapte achterbank 1.675 liter. De XF Sportbrake is daarmee niet de ‘beste van zijn klas’, maar wel ruimer dan hij lijkt. 

Klopt het dat de XF Sportbrake alleen met dieselmotor verkrijgbaar is?

Ja, dat is juist. De XF Sportbrake is er met twee 2,2 liter viercilinder dieselmotoren (163 en 200 pk) en twee 3,0 liter V6 diesels (240 en 275 pk). Omdat de XF Sportbrake alleen voor Europa wordt geproduceerd, zijn alleen de in onze contreien meest populaire motoren leverbaar. En dat zijn vanwege het overwegend zakelijke gebruik dus alleen de diesels.

Zijn die diesels – en dan vooral de viercilinders – niet te sloom voor zo’n grote auto?

Moderne dieselmotoren zoals in de Jaguar XF Sportbrake hebben veel koppel (trekkracht bij lage toerentallen) en daardoor voelen zulke motoren altijd krachtig aan. Op papier lijkt de minst sterke diesel met 163 pk wat krap voor de auto, maar dat valt in de praktijk – mede dankzij de voortreffelijke achttraps automaat – heel erg mee. De zescilinder diesels zijn zelfs uitgesproken stil.

Moet ik rekening houden met minder goede rijeigenschappen door die zwaardere achterkant?

De XF Sportbrake is even lang als de sedan, maar wel iets hoger en bijna 90 kilogram zwaarder. Jaguar heeft het onderstel echter anders afgestemd, zodat het comfort en het weggedrag net zo goed zijn als bij de sedanversie.

Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de Jaguar XF Sportbrake?

Concurrentie komt van de ‘usual suspects’. In alfabetische volgorde zijn dat de Audi A6 Avant, de BMW 5-serie Touring en de Mercedes E-klasse. Qua prijs ontlopen deze auto’s elkaar weinig. Emotioneel des  te meer. Voor wie sterk de behoefte heeft zich onderscheiden, is deze Jaguar XF Sportbrake zeker een goede keuze.  

Jaguar XF Sportbrake 2.2 D, prijs: 54.690 euro

Motor 2,2 liter viercilinder turbodiesel
Brandstof Diesel
Aandrijving Achter
CO2 g/km 135
Brandstofverbruik 5,1 l/100 km
Acceleratie van 0-100 10,9 seconde
Topsnelheid 200 kilometer per uur
Energielabel A

Meer over zakenauto's?