Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 domme vragen over de Hyundai Santa Fe

De Santa Fe is een SUV, is dat nog maatschappelijk te verantwoorden? Dit en 4 andere domme vragen over de zakenauto.

De Santa Fe, waarvan de derde generatie nu in de Hyundai-showroom staat, is een SUV? Zo’n auto is toch maatschappelijk niet meer te verantwoorden?

Nee, schaar de Santa Fe zeker niet tot de categorie auto’s die we nog niet zo lang geleden denigrerend bestempelde als PC-Hooft-tractor. De Santa Fe behoort tot de zogenaamde compacte klasse SUV’s. Deze soort auto’s mag zich nog steeds in een grote populariteit verheugen. Compacte SUV’s zijn doorgaans ruim, bieden de inzittenden een lekker hoge zit en de milieubelasting doet niet of nauwelijks onder voor andere soort modellen. Volgens Hyundai rijden er in ons land van de vorige twee generatie Santa Fe’s nog zeker zo’n vijftienduizend rond. 

Hyundai heeft modellen die met ‘I’ door het leven gaan (i10, i20, i30), maar ook auto’s met echte namen (Veloster, Genesis en Santa Fe). Beetje verwarrend toch?

Ja, voor een buitenstaander zeker. Toch schuilt er wel degelijk een systeem achter deze naamgeving. Europeanen houden van auto’s met codes. De ‘i’-modellen van Hyundai zijn alleen te koop in ons werelddeel. Amerikanen daarentegen hebben juist een voorkeur voor namen. Vandaar dat zij (en wij) nu kunnen kiezen uit de Hyundai Veloster en Genesis. Overigens zou de Hyundai Santa Fe eerst als ix45 door het leven gaan, om aan te geven dat dit de grote broer is van de ix35. Totdat besloten werd ook deze auto naar Noord-Amerika te exporteren.

Maar dan toch Santa Fe, vanwaar die naam?

Santa Fe betekent in het Spaans ‘heilig geloof’. Hyundai heeft zeker het recht om te geloven in eigen kunnen. Wereldwijd zijn meer dan 2,5 miljoen Santa Fe’s verkocht. Wij mochten zo’n duizend kilometer met deze auto door de Verenigde Staten rondtoeren (startplek, inderdaad, Santa Fe). Daar ontpopte het voertuig zich tot een ideale reisauto. Het afwerkingsniveau is hoog, met als absolute eyecatcher het (optionele) panoramisch glazen schuifdak, het stuur ligt heerlijk in de hand en de dieselmotor reageert lekker soepel en soms zeer rap als het moet. De Santa Fe is zeker niet de auto om van het bochtenwerk te genieten, maar is veel meer van de categorie ‘lekker-comfortabel-voor-de-passagiers’. 

Ontwerpers claimen dat deze derde generatie Santa Fe met enkele centimeters is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Dat zijn afmetingen minder dan een luciferdoosje. Dat kun je toch nauwelijks een wapenfeit noemen?

Toch tellen deze toenames in afmetingen in ontwerpersland wel degelijk mee. Dat ene luciferdoosje extra betekent voor inzittenden soms nét het verschil tussen een comfortabele en een vermoeiende rit. De Santa Fe biedt bijvoorbeeld vóór zo’n 38 millimeter meer aan hoofdruimte en achter 45 millimeter meer bewegingsvrijheid voor de benen. Overigens snoept de lagere daklijn achter op kruinhoogte weer een centimetertje af van de ruimte. Al met al kunnen zo’n vijf inzittenden prima vertoeven in de Santa Fe (voor 995 euro extra is ook een derde zitrij beschikbaar).

Is de Hyundai een premium model?

Nee dat niet, hoewel de rijk uitgevoerde uitvoering waarin wij reden, de i-Catcher, dit gevoel wel benaderde. Onze auto  had leren bekleding, een verwarmbare achterbank, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, lane keeping assist en een elektronische handrem. Het merendeel van de Santa Fe’s dat wordt verkocht, zal veel minder met toeters en bellen zijn opgetuigd en zeker niet qua uitstraling en gevoel met premium-merken kunnen concurreren. Dat geeft ook niet, want het prijskaartje van de Santa Fe ligt zoveel lager, dat je dit de auto geen moment kwalijk neemt.  

De Hyundai Santa Fe is in een aantal uitvoeringen verkrijgbaar: de i-Motion (basisversie) vanaf 38.995 euro, de i-Vision vanaf 43,495 euro, de Business Edition (voor zakelijke rijders) vanaf 43.995 euro en de i-Catcher vanaf 47.495 euro. De Hyundai Santa Fe is leverbaar als twee –en vierwielaandrijving.

Motoren 2,4 GDI (benzine) 2,4 GDI (benzine) 2,2CRDi R (diesel) 2,2CRDi R (diesel)
Aandrijving 2WD 4WD 2WD 4WD
CO2 g/km 202 207 147 149
Brandstofverbruik (l/100 km) 8,7 8,9 5,6 5,7
Acceleratie (0-100 sec.) 10 10,5 9,4 9,8
Energielabels D D C  

Meer over zakenauto's?