Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Valyuu

valyuu startup van het jaar

Ferhat Topuz, Jingwei Ren en Arvin Esterabadi doen met hun circulaire marktplaats voor consumentenelektronica iets tegen e-waste.

Wat: circulair platform voor consumentenelektronica
Wie: Ferhat Topuz (35) Jingwei Ren (33) en Arvin Esterabadi (37)
Funding: 3,1 miljoen euro
Sinds: 2021
Werknemers: 23
Website: valyuu.com

Valyuu laat zich het best omschrijven als een ‘Vinted voor smartphones en andere consumentenelektronica’: een circulair platform waar consumenten eenvoudig hun elektronica kunnen kopen en verkopen. De startup fungeert als intermediair, test alle producten en zet ze op de marktplaats. Dat biedt vertrouwen, maar scheelt ook nogal wat schakels, zodat de prijzen voor zowel aanbieders als kopers aantrekkelijker zijn dan bij de bekende refurbished handelaren.

Hergebruik in de elektronica

Het gaat medeoprichter Ferhat Topuz vooral om het hergebruik in de sector. ‘Wij werken al jaren in de elektronicamarkt en zien hoe onverantwoord er met spullen wordt omgegaan. 80 procent van alle elektronica die nu wordt weggegooid functioneert nog perfect en de overige 20 procent heeft slechts een opfrisbeurt nodig. Dat geeft wel aan dat hergebruik in deze sector een impuls nodig heeft.’

Daarvoor zorgt Valyuu: ‘We willen de drempel om afgedankte producten een nieuw leven te geven, verlagen.’

Prijs is daarvoor enorm belangrijk, stelt Topuz. Het moet rendabel zijn om je iPhone aan te bieden of heel erg betaalbaar om hem tweedehands te bemachtigen. Het is daarom niet de verkoper, maar de ‘pricing and matching engine’ van Valyuu die de prijs voor elk product bepaalt.

Slingshot en Rubio investeren

Een grote e-tailer en telecommerken zijn al partner om de ‘recommerce’ van hardware aan te jagen. ‘Tot nu toe waren hun pogingen verliesgevend voor de partners die eraan meewerkten. Ons model levert ze geld op: de verkoper besteedt de opbrengst aan een nieuw product, de conversie gaat omhoog en je kunt laten zien dat je duurzaam zaken doet’, zei Topuz eerder tegen MT/Sprout.

Ook investeerders zien het zitten met Valyuu. In totaal haalden Topuz en zijn medeoprichters meer dan 3,1 miljoen euro op bij bekende venturecapitalbedrijven als Slingshot Ventures, Rubio Impact Ventures, Techstars, Golden Egg Check en bekende angels als Geert-Jan Smits (Flinders) en Kees Verpalen (Beslist.nl).

Sinds ruim een jaar is Valyuu live, en er valt nog genoeg terrein te winnen. ‘We moeten direct-to-consumer groeien dankzij een grotere naamsbekendheid van ons platform. Verder willen we partnerschappen sluiten met grote e-tailers.’ Allemaal stappen op weg naar een heldere BHAG: ‘To become the largest recirculation platform for pre-owned goods and create a world where no products stay unused.’

Mijn stem gaat naar deze startup:

(vink aan, e-mail vereist)

De Startup van het Jaar wordt ieder jaar samengesteld door MT/Sprout. Met je stem geef je ook toestemming dat we je in de toekomst de dagelijkse nieuwsbrief Startups & Scaleups van MT/Sprout mogen sturen. Hiervoor kun je je eenvoudig weer uitschrijven via de afmeldlink.