Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom je als manager medewerkersbetrokkenheid moet stimuleren

De werknemersbetrokkenheid is één van de grootste voorspellers van succes. Nederland staat er niet goed voor, aldus columnist Mark Ernst.

Foto: Getty

tabel_1Denemarken staat aan de top, Nederland is flop. Dat is de harde realiteit als het gaat om de betrokkenheid van werknemers bij hun werkgever. Samen met Frankrijk staat Nederland helemaal onderaan op de lijst van West-Europese landen (tabel 1). Is die betrokkenheid belangrijk dan? Ja dus.

Onderzoek

Amerikaans onderzoek waarbij de relatie werd onderzocht tussen het rendement van beursgenoteerde bedrijven en de medewerkersbetrokkenheid liet zien dat bij bedrijven met 60-70 procent betrokkenheid het rendement op de aandelen 24,2 procent was. Bij bedrijven met 49-60 procent betrokkenheid was dit 9,1 procent. Bij een betrokkenheid lager dan 25 procent was het rendement op de aandelen zelfs negatief.

Het tweede relevante onderzoek is van het Amerikaanse bureau Gallup, waarbij 1,8 miljoen medewerkers in 82.000 teams, 230 organisaties, 49 branches en 73 landen werden onderzocht. Vervolgens werden de resultaten van de op werknemersbetrokkenheid 25 procent best scorende teams vergeleken met de 25 procent minst scorende.

Een derde onderzoek onder millennials toont aan dat betrokken medewerkers 26 procent minder snel van baan zullen wisselen als een ander bedrijf tot 20 procent meer salaris biedt. Betrokken werknemers zijn sowieso blijere mensen. De kans dat ze zeggen dat ze elke dag doen wat ze graag doen, is maar liefst vier keer hoger dan actief niet-betrokken medewerkers dat zeggen.

invloed-betrokkenheid

Hogere kwaliteit

Bedrijven met een hogere werknemersbetrokkenheid creëren meer banen en mensen die betrokken zij geven zichzelf een hoger cijfer voor hun eigen gelukbeleving. Betrokken werknemers leveren werk van hogere kwaliteit; bedrijven met betrokken werknemers hebben meer en blijere klanten. Sterker nog, bedrijven die naast betrokken medewerkers maar óók betrokken klanten hebben, ervaren een boost van maar liefst 240 procent in hun prestatiegerelateerde bedrijfsresultaten ten opzichte van bedrijven zonder betrokken werknemers en klanten.

Het tegenovergestelde van een zeer betrokken medewerker is een ‘actief niet-betrokken medewerker’. Deze mensen mopperen niet alleen over hun werkgever, ze zullen het bedrijf zelfs actief saboteren als ze daar de kans toe krijgen. Zij brengen dus werkelijk schade toe aan het bedrijf waarvoor ze werken! Denk aan het saboteren van productielijnen, het expres verpesten van deals, diefstal etc. Het lichtpuntje is dat het aandeel actief niet-betrokken in Nederland slechts 11 procent is tegenover 24 procent wereldwijd. Daar doen we het dus beter dan gemiddeld. Maar er zijn dus wel meer saboteurs (11%) in Nederland dan betrokken medewerkers (9%). Dat lichtpuntje is dus meer een dwaallicht.

tabel_2

Demotiverend werkklimaat

Hoe komt het toch dat die betrokkenheid in ons land zo laag is? Het antwoord op die vraag is complex, maar ik ga je niet helemaal met een kluitje in het riet sturen. Er zijn namelijk twee cijfers die hiermee te maken hebben, zonder dat ze het volledig verklaren. Wereldwijd ervaart 55 procent van de werknemers een demotiverend werkklimaat en in Nederland is dat maar liefst 68 procent. Ruim tweederde van de Nederlanders ervaart een demotiverend werkklimaat en daar speelt de direct leidinggevende een belangrijke – vaak zelfs essentiële – rol in. Bij al deze mensen zal de betrokkenheid minimaal zijn.

De cijfers liegen niet: bij Nederlandse bedrijven is de medewerkersbetrokkenheid gewoonweg slecht. Hoe deprimerend dat ook zou kunnen zijn, het heeft een enorm voordeel. Er is immers ruimte voor verbetering! Er is dan wel iets waar je als bedrijf dan wel even bij stil moet staan. Want als je werk gaat maken van het vergroten van de betrokkenheid van je mensen, dan moet je wel rekenen op meer én minder. Meer klanten, meer omzet, meer werkplezier, meer winst en meer succes tegen minder kosten, minder verloop, minder verzuim en minder frustraties. En daar moet je natuurlijk wel tegen kunnen.