Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Je kunt bijna alle schillen van groente en fruit eten. Maar is het ook lekker?

Gezondheidspublicist Tijn Elferink onderzoekt manieren om gezonder te leven en te werken. Dit keer: de schillen en pitten van groente en fruit.

Gezondheidspublicist Tijn Elferink onderzoekt manieren om gezonder te leven en te werken. Dit keer: de schillen en pitten. Charles via Unsplash
Je leest nu: Je kunt bijna alle schillen van groente en fruit eten. Maar is het ook lekker?

Mijn vorige column ging over de hogesnelheidsblender. Ik schreef dat kiwi’s er bij mij met schil in gaan en dat ook de pit van een avocado eetbaar is. Het leverde de nodige lezerspost op, waarvoor dank. Centraal stond toch wel de vraag: zijn schillen echt gezond en hoe zit het dan met bestrijdingsmiddelen?

Groente en fruit hoef je over het algemeen niet te schillen. Waarom zou je? Het kost je onnodig tijd en moeite. Bovendien is het zonde om een deel van je eten weg te gooien. Ik heb het getest met een dunschiller. Als je een appel of een aardappel schilt, gooi je bijna 15 procent weg. We verspillen met z’n allen jaarlijks twintig procent van ons voedsel. Niet schillen scheelt weer.

Maar het belangrijkste argument om niet te schillen: de schil bevat allerlei vitamines en mineralen. Het Amerikaanse ministerie van Landbouw vergeleek geschilde appels met ongeschilde appels. Als je schilt, verdwijnt ongeveer dertien procent van de vitamine C en 20 procent magnesium. Er wordt vaak beweerd dat je dun moet schillen, omdat veel vitamines zich onder de schil ophopen. Er is helaas weinig bekend over de verdeling van vitamines in een vrucht.

Boordevol vezels

Het verschil tussen geschild en ongeschild is groter bij vezels. Een geschilde appel bevat 54 procent minder vezels dan een ongeschilde appel. Vezels zorgen er onder andere voor dat je lichaam de aanwezige suikers langzamer opneemt. Hierdoor blijft je bloedsuiker stabieler en dat is gunstig.

Er zijn twee soorten vezels: oplosbare en niet-oplosbare. Oplosbare vezels komen vooral in de schil voor, onoplosbare in het binnenste van de appel. Pectine is een oplosbare vezel en is een fantastisch stofje. Twee van de vele voordelen: het bindt gifstoffen en het vermindert de kans op darmkanker.

Niet alleen de schillen van appels zijn gezond. Bijna alle schillen van groente en fruit kun je eten, op die van tropische vruchten als ananas en avocado na. Dus ook kiwi’s en ja, zelfs bananen. Bananenschillen bevatten veel vitamine B6, B12, magnesium en kalium. Ik heb niet eerder een bananenschil gegeten, dus ik vroeg me af hoe dit smaakt: nogal droog en stroef. Zoals een heel zware, rode wijn waar je iets bij moet eten.

Bestrijdingsmiddelen

Hoe zit dat met schillen en bestrijdingsmiddelen? De hoeveelheden bestrijdingsmiddelen zijn in Nederland verwaarloosbaar klein. Bovendien gaan sommige bestrijdingsmiddelen gewoon door de schil heen. Toch zijn de voordelen van groente en fruit groter dan de nadelen van deze middelen. Moet je dan biologisch groente en fruit kopen? Als het gaat om groente en fruit niet. Wel goed wassen; een appel aan je broek afvegen is niet voldoende.