Onze omzet explodeerde, het regende awards en elke maand stroomde een klein mkb-bedrijf aan nieuwe medewerkers in. Maar niet iedereen stond te juichen.
“Extreme groei is niet goed voor je, het gaat een keer mis.”
“Jullie houden die ondernemersgeest er niet in. Voor je het weet ben je groot en log.”
Misgegaan is het niet en log is YoungCapital gelukkig ook niet. Maar het succes dat we met z’n allen hebben gevierd, heeft wel een prijs. Bij een groeispurt, hoort groeipijn.
Het was constant zoeken naar balans. We moesten professionaliseren, standaardiseren en procesmatiger werken, maar wilden ons ondernemerschap niet verliezen. En uitzonderingen kunnen maken als dat nodig was.
We waren daardoor geneigd om alles zelf te doen op IT-gebied, maar hoe groter we werden, hoe moeilijker dat ging. Salarisuitbetalingen bijvoorbeeld, van gigantisch belang voor ons bestaan. Daarin kun je geen risico nemen, dus moesten we leren loslaten. Nu hebben we een sterke partner die ons hiermee helpt.
Snelle groei vraagt ontzettend veel van je mensen. Die lopen op hun tenen om alle ballen in de lucht te houden. Er verandert veel, en snel. Elk jaar moet er wel een systeem, structuur of werkwijze op de schop. Wij hebben bijvoorbeeld software ingekocht die op dat moment goed leek te passen, maar toch niet snel genoeg met ons mee kon groeien. Daarmee leerden we een belangrijke les: als je in een groeibedrijf op vandaag acteert, loop je achter de feiten aan.
Bij ons werken de beste brandweermannen en -vrouwen. Met de huidige coronamaatregelen komt dat goed uit. De impact op onze klanten, kandidaten en eigen medewerkers, is groot. Dat vraagt flexibiliteit, en die hebben we gelukkig. Binnen de kortste keren is iedereen hier gemobiliseerd.
In minder roerige tijden hebben we ook pyromanen in het bedrijf. Hebben we net een brandje geblust, dan steken zij weer een nieuwe aan. En dat is goed. Want alleen door te signaleren dat iets niet werkt, kun je een probleem oplossen, Onze mensen kunnen supersnel de vinger op de zere plek leggen en verbeteren.
Ik ben ervan overtuigd dat er geen regels zijn voor groeibedrijven. Je kunt het nooit in één keer goed doen. Bij snelle groei zijn fouten onvermijdelijk. Het gaat er niet om dat je geen fouten maakt, het gaat erom dat je erkent, oplost en van ze leert. Ons motto is niet voor niets: fail fast, learn fast, improve fast.