Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het belangrijkste bezit van een ondernemer

Staar je niet blind op materiële zaken, zegt Martijn Bloksma. Het belangrijkste bezit als ondernemer is je netwerk.

Steeds vaker besluiten mensen in mijn omgeving om voor zichzelf te beginnen, het leven als ondernemer klinkt erg aantrekkelijk. Aangezien ik nu al een paar jaartjes mee draai als ondernemer, kloppen ze snel bij mij aan voor raad en advies. Want wat moet je nu echt hebben als ondernemer?

Is het een eigen kantoor? Een mooie auto, waar je mee voor de dag kunt komen?

Die nieuwste MacBook? Of voldoet een ouder modelletje ook?

Materialistisch

Dit zijn vragen waar ik in de begintijd ook mee rondliep. Heel materialistische vragen. Een aantal aantal zaken zijn noodzakelijk kwaad. Een KvK-inschrijving bijvoorbeeld en een BTW-nummer. Daar kun je als ondernemer niet omheen. Maar het belangrijkste bezit van een ondernemer?

Dat is volgens mij toch echt zijn netwerk.

Waarom? Dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd. In mijn jaren als ‘loonslaaf’ heb ik veel energie gestoken in het opbouwen en bijhouden van mijn netwerk. Dit heb ik met name op LinkedIn goed bijgehouden.

Toen ik net even keek telde LinkedIn ruim 1.800 connecties. En het aantal even daargelaten, ik ken ze allemaal. Ik weet wie ze zijn en waar ik ze heb leren kennen.

Tips

Hoe bouw je nu een supernetwerk op? 5 tips: 

Verzamel je contacten. iedereen die je kent: (oud) collega,s, klasgenoten, vrienden, familie. Het makkelijkste gaat dit op LinkedIn.
– Maak notities bij ieder contact. Zo weet je na vier jaar nog steeds waar je elkaar van kent.
– Stuur regelmatig een berichtje. Met een interessant artikel bijvoorbeeld. “Ik las dit artikel en moest aan jou denken”.
– Laat regelmatig iets van je horen op je timeline. Laat zien waar je mee bezig bent en wat jou bezighoudt.
– Luister. Eigenlijk moet deze helemaal bovenaan dit lijstje staan, zo belangrijk is dit. Luister goed naar jouw netwerk. Kijk ook wat ze plaatsen op jouw timeline en reageer daar op.

Viola

Een voorbeeld: uit het niets zie ik een berichtje op Slack van mijn collega, of ik Viola even terug wil bellen. Ze heeft mijn hulp nodig.

Viola was mijn opdrachtgever voor een interimklus een paar jaar geleden. Daar heb ik een maand of zeven gewerkt en het is leuk om te horen dat ik nu weer gevraagd wordt om te helpen bij haar nieuwe werkgever. Blijkbaar heb ik toen goed werk geleverd.

Af en toe hebben Viola en ik contact gehouden. Voornamelijk via Twitter. Weinig werkgerelateerd, maar meer over koetjes en kalfjes. Waar Twitter voornamelijk over gaat. En het is goed geweest dat we op de manier contact met elkaar hebben gehouden.

Investering

Niet dat het mijn intentie was om er nieuw werk aan over te houden. Het contact was voornamelijk voor de gezelligheid, maar zakelijk gezien ook een goede investering.

Kortom, het opbouwen van een netwerk gaat om het opbouwen van een relatie. Elkaar op de hoogte houden en elkaar nog beter leren kennen. Op die manier werk je aan een sterk netwerk. En dat is in mijn ogen het belangrijkste bezit van een ondernemer.

Wat is volgens jou het belangrijkste bezit van een ondernemer?