Ik weet niet meer precies hoe het kwam, maar ineens was daar de naam van mijn eerste bedrijf: MijnStudent. De geboorte van de bedrijfsnaam van mijn tweede bedrijf, Eager People heeft langer geduurd. Grappig genoeg waren daar 9 maanden voor nodig.
De ondernemersclub die ik in 2014 oprichtte, heb ik eerst Het Ondernemersdiner genoemd, na 3 jaar ben ik het Groeivoer gaan noemen. Daar heb ik dus 3 jaar over gedaan, maar ik ben al wel vast begonnen.
Zo zie je maar, is er niet één perfecte manier om je bedrijf een naam te geven. Maar toch. Als je een (nieuw) bedrijf of concept begint, is het verstandig om goed na te denken over de naam die je jouw ‘kindje’ geeft.
Eerst je propositie, dan de bedrijfsnaam
Laten we bij het begin beginnen: wat ga je verkopen en aan wie? Het proces van naamgeving begint eigenlijk bij het vinden van jouw unieke waardepropositie in de markt. In gewone-mensen-taal: wat ga je verkopen en aan wie?
Als je op zoek gaat naar een (nieuwe) naam, moet je dus eigenlijk niet bij de naam beginnen maar bij de vraag:
-
Wat je wilt bereiken (je impact)
-
Wie je wilt bereiken (je doelgroepen)
-
Welk voordeel je voor hen creëert (welke value proposition heb je) waar men voor wil betalen
-
En hoe dit verschilt van andere aanbieders in je branche (je unieke concurrentiepositie).
Om heldere antwoorden te krijgen op dit soort vragen is het nuttig om met een Lean Canvas te werken. Dit is een methodiek die je helpt om een aanbod te testen bij je klanten, net zo lang tot je een ‘winnend plan’ hebt.
De auteur van het boek Running Lean, Ash Maurya schrijft daarover: “Don’t iterate from plan A, but from a plan that works”. De Lean Canvas is een model dat op 1 A4 jouw plan samenvat. Trap dus niet in de valkuil om direct met je idee de markt op te gaan zonder het gevalideerd te hebben bij potentiële klanten. “Life is too short to build something nobody wants”. (Lees meer over Running Lean)
In één keer goed
Ok, je weet nu wat je wilt gaan verkopen aan wie, maar wat is een goede naam daarvoor? En is dat wel echt zo belangrijk? Waarom zou je tijd steken in het vinden van de juiste positionering en de best passende naam?
Misschien heb je niet de ambitie om een bekend merk of een groot bedrijf te bouwen. Toch heb je, nu je nog aan het begin staat van je onderneming, de unieke kans om het in één keer goed te doen. Ga dus niet overhaast te werk maar neem de tijd.
Je hebt dus voordat je begint een prachtige kans om een bedrijfsnaam te kiezen die makkelijk uit te spreken is, goed blijft hangen in het geheugen, meteen begrepen wordt, mensen aan het lachen maakt en die misschien zelfs de verkoopbaarheid van je bedrijf in de toekomst vergroot. Begin je ondernemersavontuur dus met een vliegende start!
Twee (of meer) weten meer dan één
Een valkuil waar je gemakkelijk in kunt stappen is te snel een naam kiezen die alleen maar gebaseerd is op jouw gedachten en de huidige dienstverlening die je aanbiedt. Je denkt in je eigen ‘box’ en dat is ook best logisch want het is jouw bedrijf. Maar juist door met anderen te gaan praten, maak je jouw ideeën nog sterker en kom je tot een beter besluit.
Met anderen praten over je nieuwe onderneming en de naamgeving daarvan kan best spannend zijn. Je bent volop aan het nadenken wat je nu eigenlijk wilt en ondertussen moet je ook nog omgaan met feedback van anderen. Het vinden van een naam is voor jou misschien heel persoonlijk en gevoelig. Het is jouw kindje en dan is het niet leuk als anderen kritiek hebben op wat jij hebt bedacht.
Ja, je bent slim genoeg om zelf een naam bedenken, die jou aanspreekt, goed voelt voor jou en die voor jou logisch is. Je hebt anderen niet persé nodig. Toch is het slimmer om bij het kiezen van een naam gebruik te maken van de creativiteit en intelligentie van mensen om je heen. Zij zien jouw ‘blinde vlekken’ en kunnen ideeën aandragen waar je zelf nog niet aan gedacht had! En het goede nieuws: je hebt daar geen duur marketingbureau voor nodig. Wel een open mind, doorzettingsvermogen, geduld, een paar goede vrienden, een flipover en een doos wijn.
Overigens kun je natuurlijk altijd een marketingbureau inhuren als je daar budget voor hebt. Maar je zult hoe dan ook zelf moeten nadenken. Wat je niet wilt is een naam die rechtstreeks van een flipover lijkt te komen. In het boek De Bedrijfsnamenfabriek van Erwin Wijman vind je hier interessante inzichten over en voorbeelden van hoe het niet moet.
Bespaar marketingbudget
Door tijd te steken in een goede naam, ga je tijd, geld en energie besparen. Je bedrijfsnaam is het uithangbord van je bedrijf en het eerste (vaak het enige) dat de buitenwereld van jouw bedrijf ziet. Dan is het fijn als mensen in één keer snappen “waar jij van bent” of wat ze aan je kunnen hebben.
Een slecht gekozen naam blijft niet hangen, roept onduidelijkheid op, is lastig uit te spreken en kost bovendien onnodig veel tijd, geld en marketingbudget. Hoe onduidelijker je naam, hoe meer marketingbudget je zult moeten besteden om de naam te laten landen en uit te leggen. Je bedrijfsnaam wordt bovendien gekoppeld aan jouw persoon, jouw werk en alles wat je doet. Dus een goed gekozen naam straalt ook positief op jou af.
Een goede naam maakt je flexibel
Een goed gekozen bedrijfsnaam is niet te breed, maar ook zeker niet te smal. Een naam die breed genoeg gekozen is, biedt de kans om in de toekomst je focus te verleggen, je aan te passen aan veranderingen in de markt, of nieuwe activiteiten te gaan doen zonder dat je een nieuwe naam nodig hebt.
Het is aan te raden om te experimenteren met de dienstverlening van je bedrijf tot je de “product-markt-fit” gevonden hebt die echt werkt en dan pas te gaan opschalen. Als je nu een naam kiest die alleen beschrijft wat je nu doet, of die een andere richting uitsluit, zul je daar in de toekomst last van krijgen. Een goede naam geeft genoeg speelruimte om als bedrijf nog te veranderen.
Je naam is je missie
Afhankelijk van je ambitie wil je misschien jouw naam ook koppelen aan een bepaalde unieke positie in de markt, zoals Volvo met veiligheid gekoppeld wordt en Ikea met betaalbaar design. Bovendien kan je mensen inspireren of raken met je naam, als jij vanuit een bepaalde purpose of missie werkt waarmee je de wereld mooier wilt maken.
Je kunt van je naam ook meteen je “brand promise” (merkbelofte) maken zodat je doelgroep meteen weet wat ze van je kan verwachten. Als je professioneel interviewer bent kun je jouw bedrijf bijvoorbeeld “Vragen die Raken” noemen.
Een paar do’s and don’ts
Om je nog wat meer richting te geven kan je gebruik maken van deze criteria waar een bedrijfsnaam aan moet voldoen. De naam…:
-
Moet vrij beschikbaar zijn als handelsnaam (controleren op kvk.nl en boip.it);
-
Moet een vrije URL (webadres) hebben;
-
Moet gemakkelijk te onthouden (sticky) zijn. Het schijnt interessant te zijn om krachtige medeklinkers te gebruiken: p, t, k, b en d;
-
Moet positieve associaties en positieve gevoelens/emoties oproepen, zodat mensen als het ware een glimlach krijgen als ze de naam zien;
-
Moet een goede klank hebben “lekker over de tong rollen”;
-
Liever geen vage afkortingen (die niemand snapt), cijfers (2Bcool In2buildings etc.) of ander minder fraai taalgebruik.
-
Moet je “brand promise” duidelijk maken, communiceren wat mensen krijgen bij je, waar jij ‘van bent’;
-
Moet gemakkelijk uit te spreken zijn, dus geen tongbrekers (test dit ook bij anderen);
-
Moet minimaal 5, maar liever 10 jaar of langer mee kunnen, ook als je dienstverlening of werkgebied (significant) verandert;
-
Moet gemakkelijk te schrijven zijn (dus geen ingewikkelde of verwarrende spellingen);
-
Moet niet onnodig lang zijn;
-
Geen voorvoegsels als je ze niet nodig hebt (denk aan The Facebook dat Facebook werd);
-
Het is fijn als je in je marketing lekker met de naam kan spelen;