Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Content marketing-onderwerpen nodig? Kijk gewoon op Google

Zoek je onderwerpen waarmee je scoort met content marketing? Google Autocomplete bevat een schat aan informatie, tipt Sprout-expert Kevin Vertommen.

Content marketing is aan een opmars bezig. Steeds meer ondernemingen ontdekken de meerwaarde van deze marketingtechniek. Ze trekt niet alleen nieuwe klanten aan, maar zorgt ook voor een betere klantenbinding.

Een uitdaging waar heel wat bedrijven mee worstelen is het vinden van de juiste onderwerpen. Want irrelevante content schrijven helpt niemand verder.

Gelukkig is de beste inspiratiebron dichterbij dan je denkt: Google.

In de zoekresultaten krijg je alle informatie om interessante content te creëren die mooi aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Meer weten? Neem een kijkje naar onderstaande stappenplan.

Google Autocomplete

We starten simpelweg op Google.nl. Daar maken we gebruik van de autocomplete-functie.

Google Autocomplete bevat een schat aan informatie. Want de suggesties die hier verschijnen worden het vaakst gezocht (of zijn op dat moment trending).

Stel dat we bijvoorbeeld een bedrijf zijn dat grasmaaiers verkoopt. Om te kijken wat er leeft binnen onze doelgroep, gaan we naar Google, vullen we ‘gras’ in als zoekopdracht maar drukken we nog NIET op enter.

Aanvullen

Google zal meteen een aantal woorden aanvullen. Zoals ‘maaien’ en ‘zaaien’.

Heel wat consumenten zijn dus op zoek naar advies over het zaaien van gras. Als verkoper van grasmaaiers willen we hier natuurlijk op inspelen. Want wie nu zaait, moet binnenkort zijn gras een knipbeurt geven. 

PS: de gegevens achter elke zoekopdracht worden gegenereerd door de browser plugin ‘Keywords Everywhere’. Op deze manier heb je een idee van de populariteit van elk zoekwoord.

Gerelateerde zoekopdrachten

Op basis van Google Autocomplete hebben we dus besloten om informatie te publiceren omtrent het zaaien van een gazon. 

De gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten vertellen ons waarover we moeten schrijven. Consumenten vragen zich bijvoorbeeld af hoe lang ze niet op het gras mogen lopen. En hoe ze kale plekken opnieuw kunnen inzaaien. 

Die info verwerken we best in onze pagina. Dat maakt de inhoud niet alleen nuttiger voor lezers, het vergroot ook de kans dat je voor meerdere zoekopdrachten verschijnt. Met het oog op SEO is dat een goede zaak.

People also ask

Voordat we effectief met het schrijven beginnen, nemen we nog een kijkje naar enkele populaire vragen. 

Wie een vraag opzoekt in Google, krijgt soms een blokje met gerelateerde vragen (People also ask).Deze vragen zijn opnieuw van goudwaarde. Ze helpen ons om de behoeften van onze doelgroep in kaart te brengen, en onze content marketing hierop af te stemmen. 

Tip: gebruik Engelstalige termen, dan is de kans groter dat de gerelateerde vragen verschijnen.

Hoe gebruik je deze info?

Dankzij bovenstaande technieken hebben we een goed beeld welke informatie onze doelgroep zoekt over gras. Als verkoper van grasmachines moeten we bijvoorbeeld klanten informeren over het zaaiproces: wat is de beste periode, hoeveel zaad heb ik nodig, hoe moet ik het zaad verspreiden?

De meeste bedrijven gieten de antwoorden simpelweg in een tekstje, publiceren die op hun website en daarmee is de kous af.

Er zijn echter veel meer mogelijkheden. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Bijvoorbeeld:

  • Voeg een rekentool toe om makkelijk de hoeveelheid graszaad te berekenen
  • Implementeer een video met de beste zaaitechnieken
  • Maak een infographic waarop de ideale zaaiperiodes staan aangeduid

Des te completer de info, des te nuttiger de pagina is voor bezoekers. Dat levert allerlei voordelen op zoals een betere positie in de zoekresultaten, het wordt makkelijker om links aan te trekken, betere klantenbinding en een grotere merkbekendheid. 

Foto: Getty Images