Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Column Hugo de Koning: Waarom start je niet gewoon voor jezelf, vandaag?

Bijna elke dag is er wel iemand die tegen YoungCapital-ondernemer Hugo de Koning zegt dat 'ie ooit voor zichzelf wil beginnen. Maar angst en twijfel weerhouden mensen vaak van het starten van een bedrijf. Zonde, vindt De Koning, die aspirant-ondernemers aanspoort juist wél een bedrijf te beginnen.

Ondernemen is niet zo heel moeilijk. Beginnen, dat wel. Want er is altijd een reden om het nog even uit te stellen. Je zegt tegen jezelf: als ik X en Y op de rit heb, dán… Maar voor je het weet ben je met pensioen en is het er niet van gekomen.

De volgende dingen zeggen de meeste mensen tegen zichzelf. Ik vertel per punt waarom je er niet te veel over in moet zitten.

‘Ik houd het nog even voor mezelf, anders wordt mijn idee misschien gestolen’

Welke reden je jezelf ook geeft om niet over je idee te praten: vergeet hem!

Spreek uit dat je voor jezelf wilt beginnen.

Zeg het eerst hardop tegen de spiegel. Herhaal het tegen je familie. Vertel het vrienden en kennissen. En ja, zeg het op je werk. Waarom niet?

Mensen denken vaak dat de baas dan boos wordt, maar ze vergeten dat die ook ondernemer is. Misschien heeft hij of zij wel tips voor je of wil je baas met je samenwerken. In het slechtste geval zal ie je lef waarderen. (En als ‘ie wel boos wordt, is ‘ie een eikel.)

Zodra je over je idee gaat praten, ontdek je nieuwe kansen.

‘Mijn businessplan is nog niet goed genoeg’

Zal ik je een geheim verklappen? Een businessplan is vaak zonde van je tijd. Dacht je dat Jeff Bezos Amazon stap voor stap op papier had gezet? Nee, dat denk ik ook niet.

In plaats van tijd te besteden aan een perfect businessplan, kun je beter zo snel mogelijk je ideeën toetsen bij potentiële klanten.

Dus: zoek je klanten op. Zeg: ‘Ik ben zus en zo van plan, wat vind jij daarvan?’ Luister, vat samen en vraag door. Sta open voor alle antwoorden, want wat je klanten nodig hebben, kan heel anders zijn dan jij denkt. De beste ideeën voor een succesvolle business komen namelijk van je relaties en klanten.

‘Ik kan mezelf niet verkopen’

Als je geen klanten hebt, heb je geen zaak. Zo simpel is het. Acquisitie is superbelangrijk, maar veel mensen denken dat ze ‘gewoon niet goed zijn in sales’ of ze willen wachten tot ‘hun pitch perfect is’.

Onzin.

Weet je hoe je goed wordt in sales? Door veel te oefenen.

Toen wij net begonnen, belden Bram en ik minimaal honderd bedrijven per dag. ‘Ik zie dat u mensen nodig heeft en ik ben toevallig dinsdag in de buurt’, zei ik dan. ‘Ik zou u heel graag vertellen hoe wij kunnen helpen, schikt dat?’

Van de honderd zeiden er twee of drie ‘ja’. Dat is niet ontmoedigend, dat is een mooie score. Na een paar weken hadden we daarom al behoorlijk wat klanten. Het gaat om mindset. Hou je rekening met ‘nee’, dan kun je doorknallen en slaat niemand je uit het veld.

Als je rekening houdt met ‘nee’, dan slaat niemand je uit het veld

Bang dat je pitch niet goed genoeg is? Ook niet nodig. Er bestaat namelijk niet zoiets als een gouden pitch. Elke klant is anders.

Je kunt gewoon eerlijk zeggen dat je net begonnen bent. Startups hebben veel likeability. Bel potentiële klanten op en vraag hoe zij hun (gerelateerde) zaken geregeld hebben: ‘Doet u alles zelf of besteedt u uit? Bent u blij met de ingehuurde partij? Wat kan er beter?’ Zo kom je er snel achter waar de pijn zit, zodat je hierop kunt inspelen. Een prachtige ingang.

‘Ik ga het eerst combineren met mijn vaste baan’

Je bent bijna zover om te beginnen. Maar ja, die hypotheek hè, of die huur. En de boodschappen, die betalen zichzelf niet. Daar is een salaris toch wel lekker voor.

Dus jij doet verstandig. Jij gooit geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt. Je start je onderneming naast je baan en belooft jezelf dat je je baan opzegt zodra je onderneming een vlucht neemt.

Laat me je uit de droom helpen. De kans dat je onderneming gaat vliegen, is heel klein.

Een succesvolle onderneming bouw je alleen met 100 procent focus. Als je wakker wordt, moet je denken aan je bedrijf. Aan niets anders.

Je ziet pas waar je toe in staat bent als je op niks anders kunt terugvallen

Ondernemen gaat om overleven en het is topsport. Alleen als je niets anders hebt om op terug te vallen, zie je waartoe jij zelf in staat bent. En waar je toe in staat bent, dat zal je verbazen. Je kunt zoveel meer dan je denkt!

‘Ik moet toch ook aan mijn pensioen denken?’

Sorry, maar daar geloof ik totaal niet in.

De meesten van ons hebben een kennisbaan. En denken, creatief zijn, problemen oplossen, dat kun je je hele leven volhouden. Sterker nog: dat moet je je hele leven volhouden. Het houdt je gezond, dat blijkt ook uit onderzoek. Kijk maar naar Warren Buffet.

Juist als je niets meer om handen hebt, word je snel oud. En als je doet waar je blij van wordt, waarom zou je dan niet tot je dood werken?

‘Ja maar jij hebt makkelijk praten, jij ziet nergens tegenop’

Nee hoor. Ik ben een mens en ik saboteer mezelf net zo goed als jij. Maar omdat ik vaker in het diepe ben gesprongen en het goed afliep, durf ik het vaker te doen.

Neemt niet weg dat het moeilijk blijft.

Ik droomde er bijvoorbeeld al jaren van om ijsbaden te nemen volgens de Wim Hof-methode. Dat leek me echt geweldig, maar ik zag allemaal beren op de weg. ‘Ik heb niet zo’n bad’, zei ik tegen mezelf. En: ‘Ik heb geen tijd voor die training.’ Allemaal uitstelgedrag. Smoesjes. Ik hield mezelf tegen.

Vorige maand zag ik op Instagram mijn vriend Thijs ‘Wim Hoffen’ in zijn eigen tuin. Dat was precies de schop onder mijn kont die ik nodig had. Ik belde hem op en vroeg: ‘Thijs, mag ik morgen in jouw bad?’ Dat mocht. We namen samen de basis door (die training was dus niet nodig) en toen ging ik erin. Nu heb ik zelf zo’n ijsbad in de tuin en ga ik elke dag vijf minuten.

Het voelt fantastisch. Het is een enorme boost voor je immuunsysteem en je krijgt er een bizarre energiekick van. Ik ben blij dat ik de sprong heb gewaagd!

Zo kan het ook voor jou gaan met je eigen zaak. Spring in het diepe en ontdek hoe sterk je bent.

Het enige advies wat ik je kan geven, gaat over de startdatum van je eigen bedrijf: beter vandaag dan morgen!