1. Kies de juiste sociale media
Kies het social mediakanaal dat bij de doelgroep van je bedrijf past. Voor een grote baggeraar is dat een ander platform dan voor een accountant.
Netwerkspecialist Corinne Jaspers heeft ruim 4.000 contacten op LinkedIn. Zij adviseert mensen om minimaal een uur per dag te besteden aan het social media kanaal waar potentiële klanten zich bevinden.
2. Vergroot je online database
Veel volgers op social media hebben is leuk, maar het hebben van een grote database isa interessanter. Het aanbod van social media verandert snel. Denk aan Hyves. Door de komst van Twitter en LinkedIn verloor het medium populariteit en hield het in 2013 op te bestaan. Op dit moment groeit Facebook vooral onder ouderen en groeit Instagram onder jongeren.
Het hebben van een goede database met waardevolle mailadressen is veel stabieler. Bedenk manieren hoe je je database structureel of in één klap kunt vergroten. Bijvoorbeeld door iets van waarde aan te bieden op je homepage of door een samenwerking met een ander bedrijf.
3. Voer meer gesprekken
Uiteindelijk gaat het om gunnen. Verhoog het aantal face-to-face gesprekken dat je hebt. Nodig mensen uit voor een lunch. Hoe meer gesprekken je voert, hoe meer business je gaat genereren. Luister naar je klant en breng verdieping aan tijdens het gesprek. Kijk eerst hoe jij de persoon kunt helpen, voordat je aan je eigen business denkt.
4. Publiceer waardevolle content
Deel je content zoveel mogelijk. Dat kan op verschillende manieren. Denk aan het publiceren van een boek, een onderzoek of video’s. Publicaties geven jou en je bedrijf de expert-status. Daardoor komen mensen vanzelf naar je bedrijf toe.
Laat je medewerkers zoveel mogelijk blogs en vlogs maken in het format dat binnen jouw bedrijf past. Zo vergroot je de vindbaarheid in Google doordat je meer content online hebt staan. Tegelijkertijd geef je klanten ook het gevoel dat je iets komt brengen in plaats van alleen maar halen.
5. Laat jouw netwerk voor je werken
Creëer zoveel mogelijk ambassadeurs. Dat doe je door van klanten fans te maken. Zorg dat je je klant op het mooiste moment in het traject – waarop hij of zij het meest tevreden is – je de klant extra in de watten legt. Dat is hét moment om hem te vragen ambassadeur te worden.
Naast klanten is iedereen uit je netwerk een potentiële ambassadeur. Wees daar altijd en overal alert op. Blijf dus op een feestje of een beurs niet bij de mensen staan die je al kent, maar spreek zoveel mogelijk nieuwe mensen, waarmee je een mooi contact legt om verder in gesprek te gaan.
Foto: Dashmote.com