eldwijd werden er in 2016 95 miljoen auto’s verkocht, waarvan slechts 1% elektrische of hybride auto’s. Toch was datzelfde jaar een recordjaar voor de verkoop van elektrische voertuigen, vooral dankzij China. Volgens een rapport van het International Energy Agency (IEA) werden er toen wereldwijd meer dan 750.000 EV’s verkocht, waavan 350.000, oftewel meer dan 40% in China. Dat is twee maal zoveel als in de Verenigde Staten.
Van de 2 miljoen elektrische voertuigen die er wereldwijd op de markt zijn, rijden er 650.000 in China rond, wat ook al een record is en meer dan elk ander land ter wereld. Daarnaast telt China ook 200 miljoen elektrische tweewielers (die niet tot de cijfers van het IEA behoren), drie tot vier miljoen lagesnelheids EV’s, en meer dan 300.000 elektrische bussen. En ondanks dat slechts 1,5% van de voertuigen op de Chinese straten elektrisch zijn, groeit de markt voor elektrische auto’s jaarlijks met 50%.
Beschermde markt
China is ook de grootste producent van elektrische voertuigen. De markt is er nog altijd beschermend met als gevolg dat slechts 7% van verkochte EV’s van buitenlandse maak is, het overgrote deel door Tesla. 93% van die elektrische voertuigen worden dus lokaal geproduceerd door Chinese merken waar de gemiddelde westerling nog nooit van gehoord heeft.
BYD (Build Your Dream) is waarschijnlijk het bekendste. BYD is niet alleen het bedrijf waarin Warren Buffett geïnvesteerd heeft, het is ook de grootste EV-producent ter wereld. Een ander bedrijf is de GAC Group (Guangzhou Automobile Group) die dit jaar gestart is met de bouw van een nieuwe EV-fabriek die 700 miljoen Amerikaanse dollar kost, en 200.000 elektrische auto’s per jaar kan produceren. En Tesla’s Elon Musk is dit jaar al een aantal keer in China geweest om gesprekken aan te knopen voor de bouw van een fabriek in China. Dat is voor Tesla immers de enige manier om de zware invoertaksen te vermijden, en op die manier een groter marktaandeel te verwerven in de groeiende Chinese markt.
GAC Group is gestart met de bouw van een nieuwe fabriek die 200.000 elektrische auto’s per jaar kan produceren
Het mag dus duidelijk zijn dat China de wereldleider is in productie en verkoop van elektrische voertuigen. Vraag is waarom? Een van de redenen is dat China geen andere keuze heeft. De vervuiling is een sociaal probleem geworden, dus de keuze voor EV is simpel. Met een snelgroeiende middenklasse kan China niet zomaar het voertuigenbezit beperken, dus kiest het ervoor om het pad te bewandelen van elektrische voertuigen, meteen een milieuvriendelijkere oplossing.
Chinese bussen in Londen
In China werden er vorig jaar 28 miljoen auto’s geproduceerd, een cijfer dat tegen 2020 zal oplopen naar 40 miljoen. China wil dat tegen 2020 11% van alle verkochte auto’s elektrisch is, wat goed is voor een totaal van 3 miljoen voertuigen jaarlijks. China ondersteunt daaarom ook agressief de verkoop van elektrische voertuigen. Niet alleen wordt de 10% aankooptax niet in rekening gebracht bij de aankoop van een elektrische auto, in de grote Chinese metropolen waar autobezit voor gewone modellen tot op zekere hoogte beperkt wordt, geldt dat niet voor elektrische auto’s.
Dit jaar alleen al gaat China 100.000 nieuwe openbare oplaadfaciliteiten voor elektrische auto’s installeren, wat bijna het dubbele is van het huidige bestaande totaal van 150.000 oplaadpunten. Daarnaast is er ook de prijs. Alwaar Tesla zijn eigen goedkoop model op de markt wil bregen, slagen Chinese producenten er al geruime tijd in om relatief goedkope EV’s te produceren, en zeker niet altijd aan mindere kwaliteit. Nu al rijden er 200 BYD elektrische bussen rond in Londen.
Een laatste reden die de verkoop van EV ondersteunt is de grote keuze in elektrische auto’s. Chinese consumenten kunnen kiezen tussen niet minder dan 75 verschillende modellen, en regelmatig komen er nieuwe modellen op de markt. Zo werden er in 2016 bijvoorbeeld 25 nieuwe modellen gelanceerd.
Consumenten kunnen kiezen uit 75 verschillende modellen, en regelmatig komen er nieuwe bij
Het mag dus duidelijk zijn dat EV en elektrische tweewielers veel meer doorgebroken zijn in China dan in de meeste andere delen van de wereld. Meer zelfs, in China is de keuze voor een elektrische tweewieler geen optie, maar simpelweg een voor de hand liggende keuze. Ze zijn immers niet duur en makkelijk verkrijgbaar. Gevolg is dat de Chinese straten er flink mee bevolkt zijn.
Vraag blijft stijgen
China begint dan ook meer en meer de globale EV-industrie vorm te geven. Het land ondersteunt al jaren de uitbouw van en groene sector die niet alleen werkgelegenheid creëert, maar ook de trend van de toekomst is. In tegenstelling tot westerse landen, zal voor vele Chinese burgers hun eerste aankoop een elektrische auto zijn, terwijl jongere generaties waarschijnlijk nooit een traditionele auto zullen bezitten.
In de twintigste eeuw was de verbrandingsmoter de toonaangevende technologie in de autosector. Die sector was oorspronkelijk vooral gebouwd rond Amerikaanse consumenten die in een land woonden met veel ruimte, en een relatief lage bevolkingsdichtheid. Het is echter niet ondenkbaar dat de 21e eeuw de eeuw van de elektrische auto zal zijn.
Blijvende urbanisering in China zal er toe leiden dat een derde van de 600 grootste steden ter wereld zich in China zullen bevinden. Die groep van Chinese consumenten leven in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid en veel vervuiling, en prefereren meer en meer elektrische wagens. Precies om die redenen zal het vooral de Chinese consument zijn die de globale vraag naar elektrische auto’s de hoogte in stuwt.