Sinds haar aantreden in 2012 heeft Verhagen al flink wat moeten doorstaan. Ze volgde als eerste Nederlandse vrouwelijke CEO van een beursgenoteerd bedrijf Harry Koorstra op, die opstapte na een conflict met de raad van commissarissen.
Bpost
Een hindernis in haar loopbaan diende zich vorig jaar aan met de mogelijke overname van het Belgische Bpost. In het voorjaar van 2016 werden fusiebesprekingen gestaakt, maar dat weerhield Bpost er niet van eind van het jaar een aantal biedingen te doen. PostNL wees dit – gesteund door de Nederlandse overheid, die niets zag in de fusering – telkens resoluut van de hand.
Verhagen – van huis uit juriste en econoom, opgeleid aan onder andere de Stanford University – herinnert het zich als een stressvolle tijd. ‘Het is een proces waarbij je als bestuur zorgvuldig moet handelen: voor je aandeelhouders en de andere stakeholders. Bij belangrijke besluiten met verstrekkende consequenties kijk je als bestuurder altijd nadrukkelijk naar het belang van alle partijen die bij PostNL betrokken zijn,’ aldus de topvrouw in een interview met ManagementScope.
Het is tekenend voor haar stijl van leidinggeven. De reorganisatie die tijdens haar aantreden in 2012 gaande was, legde ze stil zodat er meer tijd was om de vakbonden en ondernemingsraad achter haar besluiten te krijgen.
Digitalisering
Verhagen begon haar carrière in 1991 bij PTT Telecom als HR-manager. Na verschillende fusies en overnames binnen de postwereld stond ze aan het hoofd van Human Resource van TNT, waarna ze toetrad tot de raad van bestuur.
PostNL strijdt al jaren tegen de digitalisering. In mei komt het bedrijf met een nieuw strategisch plan. De focus ligt meer op het uitbreiden van de pakketdienst en minder op postbezorging. Tussen 1 januari 2013 en eind vorig jaar werden 217 van de 260 locaties gesloten. Nu wordt er nog verder gesneden.
Lees ook ‘PostNL: de olifant die leerde dansen’
Politiek ingrijpen
‘Vanwege het tempo waarmee de postvolumes dalen, is snel politiek ingrijpen nodig om consolidatie mogelijk te maken,’ waarschuwt Verhagen in een toelichting bij de kwartaalcijfers. De hoeveelheid geadresseerde post lag afgelopen kwartaal bijna 11 procent onder het niveau van vorig jaar. Ook werden er minder kosten bespaard dan voorzien door vertraging bij de invoering van nieuwe regels en aanpassingen in het operationele proces. De totale opbrengsten gingen wel met 2 procent vooruit tot 851 miljoen euro door de gegroeide hoeveelheid verstuurde pakketjes.
PostNL komt onder de streep 1 miljoen euro tekort. Een jaar eerder maakte het bedrijf nog 29 miljoen euro winst. Tegelijk met de aankondiging van de cijfers maakte het bedrijf bekend twee dochterondernemingen in het buitenland te verkopen: het Duitse Nexive en het Italiaanse Postcon. Volgens PostNL is dat nodig om zich meer op de Benelux te kunnen richten.
Op de schop
Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken maakte in juni bekend dat de postmarkt op de schop gaat. PostNL mag binnenkort postbezorging gaan uitbesteden. Zo kunnen brieven straks door pakketdiensten of concurrenten van PostNL, of zelfs door pizzakoeriers, worden bezorgd. ‘We moeten iets doen om te voorkomen dat een postzegel onbetaalbaar wordt,’ zegt Keijzer. Naar aanleiding van de nieuwe cijfers drukt Verhagen de overheid nu op het hart om haast te maken met deze ingrepen.