Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kopieer je naar de top: 5 voorbeelden van Rocket Internet

Hoe snel kan je een succesvol concept kopiëren? Neem een voorbeeld aan Rocket Internet, dat deze week naar de beurs gaat. 

Rocket Internet, het Duitse investeringsbedrijf van de Samwer-broertjes, gaat deze week naar de beurs. Marc, Oliver (foto) en Alexander Samwer hebben een aandeel van 52,32 procent in Rocket Internet, zo blijkt uit de voor de beursgang gedeponeerde documenten, en ze werden door de jaren heen succesvol met een copycatstrategie die slim of schandalig is – afhankelijk van wie je het vraagt. Het bekendste en meest aangehaalde voorbeeld van deze strategie is Zappos-kopie Zalando, waar de Samwer-broers al in een vroeg stadium bij betrokken waren.

116 landen, 20.000 werknemers

Rocket Internet, opgericht in 2007, zegt dat zijn bedrijven en investeringen samen een waarde vertegenwoordigen van 2,6 miljard euro. Gezamenlijk doen al deze bedrijven zaken in 116 landen en werken er meer dan 20.000 mensen. Zelf draaide Rocket Internet over 2013 een omzet van 72,5 miljoen euro. De investeerder hoopt zo'n 1,5 miljard euro op te halen bij de beursgang, de waarde van het investeringsvehikel zal dan kunnen oplopen tot meer dan 6 miljard euro. Eerder deze week ging Zalando, waar Rocket Internet in 2013 bijna volledig uitstapte, al succesvol naar de Duitse beurs.

Een overzicht van de huidige bedrijven en participaties van Rocket Internet:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De bedrijven van Rocket Internet

Kopiëren is innoveren?

Zelf vinden de Samwer-broertjes dat kopiëren juist voor innovatie kan zorgen, zo vertelde Oliver Samwer in 2012 tegen Wired. Als voorbeeld gaf hij de kopieerdrift van automerk Toyota: 'Mensen hebben het over de Toyota Prius, maar hoe zit het met de andere auto's van Toyota? Waren zij de eersten daarmee? Nee. Voorheen kopieerde Toyota auto's uit Duitsland. De Japanners kopieerden alles, en kwamen toen met de Prius.' En dus hebben de Samwers van kopiëren een geslaagd businessmodel gemaakt, waarbij ze een concept van anderen binnen 100 dagen kunnen kopiëren, zo zeggen ze zelf. Hoe handig weten ze in te haken op andermans successen? Een blik op de snelheid van Rocket Internet aan de hand van 5 copy-concepten waar het bedrijf in heeft geïnvesteerd: