Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo stampte Sjoerd van Dam Dun Wallets uit de grond met 250 euro

Sjoerd van Dam stampte Dun Wallets uit de grond, verkocht er tot nu toe 20.000 en lanceert nu een nieuw model portefeuille via Kickstarter. Maar nu komt het: hij flikte het in zijn eentje, zonder enige kennis van lederwaren en met een totale investering van 250 euro. Hij legt aan Sprout uit hoe. 'Je moet fouten durven maken, anders word je krampachtig en gaat het juist mis.'

1. Stort je op iets waar je zelf blij van wordt

Lederwaren? Sjoerd van Dam (30) had helemaal geen sjoege van portemonnees voordat hij met met Dun Wallets begon. Een studie milieukunde hield hij na zijn bachelors voor gezien.

“Te saai. Heel belangrijke onderwerpen, maar de manier waarop ze werden ingevuld zette wat mij  betreft weinig zoden aan de dijk.” Na een tijdje te hebben gereisd werkte hij als kok in een Indiaas restaurant. “Ik had geld nodig en ben bij een restaurant binnen gelopen dat een kok nodig had. Ik wilde graag Indiaas leren koken, dat boeide me enorm. De baas van dat restaurant heeft me dat geleerd. Na een jaar kon ik hem vervangen en stuurde ik de keuken aan.”

Van Dam had voor zijn koksbaan een bedrijfje dat sjaals uit Nepal online verkocht. “En daar merkte ik dat ik vooral blij werd van het ontwerpen van de verpakking. Daarmee besloot ik iets te doen.”

2. Wordt een expert – zonder uit je stoel te komen

Van Dam ging een opleiding industrieel ontwerp volgen. Nou ja: het certificaat Industrial & Product Design van de Universiteit van Pennsylvania op zijn LinkedInprofiel is terug te voeren op een driemaandse online cursus. “Ik wilde puur de basis van productontwerp leren. Als opdracht koos ik voor een portemonnee, en ik ben vervolgens gaan kijken hoe ver ik daarmee kon komen.” Een ontwerp uitvogelen voor de dunste portemonnee ter wereld is een ding, met leer werken is iets anders.

Je staat ervan te kijken hoeveel je zelf kunt leren door online te zoeken

“Je staat ervan te kijken hoeveel je zelf kunt leren door online te zoeken, op fora en door vragen op LinkedIn. Ik heb ook heel veel geleerd door allerlei blogs over leer te volgen. Zo vond ik via-via leveranciers die je echt niet via Google vindt.” De zoektocht die Van Dam tot leerfabrikant maakte, was niet 100% online: hij ging ook te raden bij leerverwerkers in Noord-Brabant. Je moet het materiaal uiteindelijk toch kunnen ruiken en voelen.

 

3. Gebruik bluf, maar blijf eerlijk

De volgende stap: samples van zijn eerste beurs laten maken door leerateliers. “Daarvoor heb ik fabrikanten uit China en Turkije benaderd. Dat bleek een kwestie van goed onderhandelen en ook: professioneel overkomen.” Van Dam stuurde ze – ook weer een kwestie van online uitvogelen hoe zoiets werkt – degelijke contracten toe, en een geheimhoudingsverklaring voordat ze het ontwerp toegestuurd kregen.

“Aanvankelijk wilden ze soms wel een betaling voor de samples, maar ik kon ze overtuigen van de mogelijke orders en de mogelijkheden van Kickstarter. Voor een traditioneel familiebedrijfje in Turkije was dat natuurlijk ook nieuw.” Als de Dun niet zo was aangeslagen, had Van Dam zich dan niet veel ellende op de hals gehaald? “Ik denk dat ik wel duidelijk genoeg heb gemaakt dat ze min of meer mee-investeerden in mijn plan: als het zou slagen, kregen ze daar een mooie order voor terug.”

De verzendkosten van de samples en de contracten waren meteen de belangrijkste kosten die Van Dam maakte voordat de omzet op gang kwam. “Via PostNL kost ziets elf euro, als ik ruim schat heeft mijn bedrijf me maximaal 250 euro gekost.”

4. Doe alles zelf – met een beetje hulp

Duo was en is nog steeds grotendeels een eenmansorkest. Op dit moment heeft het zijn tweede compleet nieuwe product op Kickstarter gezet: de Dun Duo, een portefeuille die niet alleen je telefoon, maar ook paspoort en andere papieren kan bevatten. Vooral Russen zijn daar gek op. “Wat het voordeel is als je alles zelf doet: je hebt heel veel tijd om alles zelf uit te zoeken en bedenken. Het kost ook meer tijd, maar het resultaat is hetzelfde als wanneer je het met een hele club doet.”

De eerste periode werkte Van Dam nog erbij als kok, maar die baan gaf hij eraan toen de Kickstartercampagne eenmaal liep. In 2014 haalde hij ruim 26 mille in dollars op, veel meer dan de 6K waarop hij had ingezet. “Ik had de mazzel dat een vriend goed was in video, die heeft de demo gemaakt. De teksten deed ik zelf, het logo had ik ook zelf ontworpen.”

5. Focus jezelf op het doel, de rest is bijzaak

Ik focus me volledig op wat ik wil bereiken en beschouw de rest als bijzaak

Van Dam ging pas naar de KvK zodra hij zijn Kickstartercampagne live moest zetten. Tekenend voor de manier waarop hij opereert: “Ik focus me volledig op wat ik wil bereiken en beschouw de rest als bijzaak. Ik probeer daarbij zo snel mogelijk dichtbij mijn doel te komen en doe dan een stap terug: je verkoopt als het ware iets en kijkt daarna wat er allemaal voor geregeld moet worden. Daarmee creëer je elke keer een enorme bak werk, maar vervolgens fix je het. Dat gaat veel sneller dan businessplannen maken en analiseren.”

Als ondernemer haalde Van Dam wat dat betreft inspiratie uit de Indiase restauranthouder. “Succes is niet alleen een kwestie van talent, slim zijn en geluk hebben. Die man was zó gefocust: hij sprak nauwelijks Nederlands maar kreeg álles voor elkaar. Dat werkte aanstekelijk: als ondernemer ben je iets aan het creëren, daar krijg je veel mensen in mee.”

6. Durf fouten te maken

Van Dams portemonees worden van Taiwan tot Rusland en Zuid-Korea tot de VS verkocht. Sinds zijn eerste Kickstartercampagne zijn inkopers vanzelf op Dun afgekomen. “Dat is perfecte exposure. Iedereen kijkt blijkbaar goed naar elkaar, en zo heeft het zich zonder dat ik aan sales heb gedaan ontzettend uitgebreid.”

Maar inderdaad: zeperds heeft Van Dam ook al gehad. “Op een order van 13.000 euro bleef de betaling ineens uit, van een klant die tot dat moment altijd al zijn rekeningen had voldaan. En ik ben gekopieerd door een Taiwanese jongen die ik een beetje op weg heb geholpen op Kickstarter.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar dat hoort bij de belangrijkste les die Van Dam leerde: fouten maak je, hoe dan ook. “Natuurlijk maak je liever geen fouten, maar als je die probeert te voorkomen zorgt dat voor een krampachtigheid waardoor er niets ontstaat. Op langere termijn kijk ik wel wat ik ervan kan leren.”      

Hier is de demo van de nieuwe Dun Duo op Kickstarter: