Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom bespaar-app Dyme ‘nee’ zei tegen 750.000 euro van Pieter Schoen

Het aanbod van investeerder Pieter Schoen zondag in tv-programma Dragons’ Den om een meerderheid van de aandelen te kopen in bespaar-app Dyme past niet bij de ambitie van de startup, zegt medeoprichter Joran Iedema. ‘We willen een wereldwijd  succes worden en we willen het zelf doen.’

Bespaar-app Dyme groeit mede dankzij de coronacrisis en meer spaarbeluste consumenten als kool. De app geeft gebruikers – dankzij een koppeling met banken – een overzicht van hun inkomsten en uitgaven en helpt met het overstappen naar een andere energie- of telecomprovider. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg sinds eind 2019 met meer dan 500 procent, naar ‘enkele tienduizenden’ gebruikers.

‘Corona heeft ons wel een boost gegeven’, zegt medeoprichter Joran Iedema (foto boven rechts), die het bedrijf in 2018 begon met David Knap, Wouter Florijn en David Schogt. Dyme haalde vorig jaar 6 ton op bij Peak Capital en Innovatiefonds Noord-Holland, niet veel later gevolgd door het binnenslepen van een felbegeerde PS2D-vergunning. 

Maar van explosieve groei was vorig jaar, toen Dyme zich opgaf voor pitch-programma Dragons’ Den, nog geen sprake. De Amsterdamse startup was op zoek naar een high profile-investeerder met een groot medianetwerk. De vier ondernemers (alle vier 27 jaar oud) hadden hun zinnen vooral gezet op ‘Dragon’ Pieter Schoen, eerder oprichter van energiemaatschappij NLE en tegenwoordig investeerder achter onder meer online brillenwinkel Charlie Temple en Colect, een b2b-softwaredienst voor de modeindustrie.

Groot publiek

De oprichters van Dyme overwogen twee jaar geleden om hun dienst als whitelabel aan te bieden, bijvoorbeeld aan banken, maar van die strategie werd al snel afscheid genomen ten faveure van een consumentendienst. Een Dragons’ Den-pitch voor een groot tv-publiek met veel potentiële nieuwe gebruikers was dan ook een goede tweede reden om mee te doen aan het programma van omroep WNL.

Het enthousiasme van Pieter Schoen loopt gedurende de pitch (vanaf 32 minuten) – die in werkelijkheid een uur duurt, maar waarvan maar acht minuten werden uitgezonden –  zichtbaar op. Schoen was een paar jaar geleden nog een van de initiatiefnemers van ‘Sloop de crisis’, een platform voor de collectieve inkoop van energie, verzekeringen en telecom. Daarmee past hij qua profiel perfect bij Dyme. 

Maar terwijl de startup uitgaat van een investering van 250.000 euro (voor 15 procent van de aandelen), legt Schoen een totaal ander bod op tafel: 750.000 euro voor 50,01 procent van de aandelen.

Op eigen kracht 

Dat past niet bij onze ambitie, denkt Iedema, die het aanbod ter plekke afslaat. ‘We willen een wereldwijd succes worden, een proces waar meerdere financieringsrondes bij komen kijken. Dat lukt niet als je nu een meerderheid weggeeft. Gelukkig zijn we sinds de pitch op eigen kracht hard gegroeid.’

Zo liep de omzet op van 60.000 euro op jaarbasis naar een vergelijkbaar bedrag per maand. Dyme verdient op het moment dat gebruikers besparen, wanneer ze overstappen en introduceerde onlangs een premium-abonnement van 3,99 euro per maand, waarmee gebruikers onbeperkt diensten kunnen opzeggen. 

Dragons’ Den is duidelijk een ‘andere manier van investeren dan vc’s doen’, merkte Iedema aan den lijve. ‘Vc’s denken meer ‘ik pak nu een klein percentage en naarmate het groter wordt meer”. Nu was het: ‘ik wil zeggenschap en controle over het bedrijf’. Maar we willen dit zelf doen, met hulp van investeerders.’ 

Versimpelde werkelijkheid

Dyme moest ook rekening houden met bestaande investeerders, waarmee voor de opnames eerst de opties werden overlegd. ‘Als je zo’n bod krijgt zeg je misschien ‘ja’, maar er komt altijd nog een due dilligence en een moment dat je met alle investeerders om tafel zit. Stel dat zij knallende ruzie hadden gekregen, dan was de deal ook niet doorgegaan. Het programma is een beetje een versimpelde werkelijkheid. Het geld is pas binnen als je het kan pinnen, zal ik maar zeggen.’

Hoe lastig is desondanks is om 750.000 euro af te slaan? ‘Er is toch een soort druk als je in zo’n studio staat en je verhaal doet. Je presenteert je bedrijf voor het eerst aan een groot publiek. Dan is het verleidelijk om daar een positieve draai aan te geven. Dan is iedereen blij en je eindigt de aflevering met een glas champagne. Die dragon’s voeren de druk goed op, door bijvoorbeeld te zeggen dat je er een fantastische ondernemer met veel relevante kennis bij krijgt. Je moet wel sterk in je schoenen staan. Maar dit is niet waar ik voor kwam. We kwamen voor 15 procent.’

Dyme hoopt stiekem wel op een vervolg met Schoen, maar dan tegen beter passende voorwaarden. De startup sprak na de pitch in Dragons’ Den-pitch af op het kantoor van de investeerder in Rotterdam, en wil het contact warm houden. ‘Misschien als hij onze tractie nu ziet, dat hij alsnog wil instappen. Hij is heel goed in marketing en volume creëren. We houden contact tot er een goed moment is voor een vervolgronde.’ 

Naar het buitenland

Die volgende ronde zou nodig kunnen zijn voor het enteren van de Britse markt, waar Dyme in juli een pilot begint. Britten omarmen ‘fintech’ snel, en stappen vaak over, zegt Iedema. De vraag is nog hoe hoog de acquisitiekosten zullen zijn in een redelijk verzadigde markt. Ondertussen is Dyme met een partner bezig om in een keer alle Europese banken aan te sluiten. Daarna kan de startup de app openzetten voor alle landen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de dienst wil niet in te veel landen tegelijk actief worden. ‘Je moet budget inzetten en zorgen dat je word of mouth krijgt. Duitsland en Frankrijk staan ook hoog op het lijstje. Maar in sommige landen heb je geen overstapmarkt. In Scandinavië heb je in sommige landen bijvoorbeeld maar een energieprovider, daar is het een stuk meer gecentraliseerd.’ 

Dyme lijkt een voor de hand liggende overnamekandidaat voor een bank, erkent Iedema desgevraagd. ‘Er is wel interesse. Maar banken kijken de kat nog even uit de boom. “Wordt eerst maar eens groot”, zeggen ze. Als je meer gebruikt wordt dan een bank-app zelf, dan kan ik me voorstellen dat zij zich willen verdedigen en dat je aanbiedingen krijgt.’