In 2019 is de helft van alle (volwassen) mensen in Nederland ouder dan 50. Daarmee groeit de vraag naar oplossingen voor eenzaamheid, zorg en langer zelfstandig thuis wonen.
“Veel startups richten zich op die ontzettend leuke groep millennials, maar daarmee laat je een kansrijke groep links liggen”, zegt Floris Venneman (foto voorste rij, eerste rechts), in 2011 nog present in de 25 onder de 25. In 2009 stapte hij als partner in bij Bureauvijftig, een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en vermarkten van producten en diensten voor ouderen.
Venneman bedacht de broedplaats Grey Valley samen met mede-initiatiefnemers Monuta, een zorgverzekeraar die ook platform (Monuta Ontzorgt) biedt voor producten en diensten om ouderen in de laatste fase van het leven te ontzorgen, en Fundis, investeerder in, en ontwikkelaar van bedrijven die zich richten op kwetsbare ouderen en chronisch zieken. De broedplek werd deze week geopend door burgemeester van Zoetermeer Charlie Aptroot (foto rechts)
Kleine aanpassing
Er zijn meer startups die aansluiten op de grijze golf dan je denkt, meent Venneman. “Wellicht pas je met een kleine aanpassing ook in die doelgroep. Er zijn bijvoorbeeld veel travel startups die, als ze even die doelgroep in ogenschouw nemen, met een kleine aanpassing ook die markt kunnen claimen.”
Grey Valley trapt af met drie startups: detacheerder 50DUS, Watchi (GPS-horloges) en Maak een Praatje, dat ouderen helpt om nieuwe vrienden te maken.
Zij huren bij Grey Valley een deel van de 1000 vierkante meter kantoorruimte, in een voormalig kantoor van Siemens. Maar kantoorverhuur is niet waar Grey Valley ‘rijk’ van hoeft te worden, zegt Venneman (ondernemers betalen 750 euro voor een kantoor met twee werkplekken). Het verdienmodel is vooral indirect, doordat Bureauvijftig, Monuta en Fundis op de eerste rang zitten qua potentie investeringen.
Corporates
Daarnaast is Grey Valley in gesprek met corprorates, waaronder een pensioenfonds die overweegt om zijn innovatiefonds bij Grey Valley te vestigen. Voor toegang tot nog meer contacten organiseert de incubator evenementen en toegang andere investeerders, en maandelijkse coaching-sessie met Venneman en Bureauvijftig-partner Arjan in ‘t Veld.
“Misschien wel het allerbelangrijkste is dat je bij Bureauvijftig in het pand zit. Wij doen ook doorlopend onderzoek in ons vijftig plus-panel met 6000 mensen (een van de klanten is ouderenbond Anbo, red.). Dus we kennen de doelgroep door en door. We kennen de afwegingen die mensen maken bij bijvoorbeeld langer thuis wonen. We weten precies waar de haakjes zitten qua communicatie, om een succesvolle propositie te maken richting die doelgroep.”
Venneman wordt naar eigen zeggen “doorlopend gebeld” door investeerders of hij mooie propositie heeft. “Bij ons zitten betekent dat de kans op funding aanzienlijk stijgt.”
Media
Ondernemers die intrekken bij Grey Valley (dat geen aandelenbelang neemt) krijgen daarnaast mediawaarde, dankzij een partnership met uitgever Sanoma. Daarbij mogen de startups van Grey Valley een paar keer gratis adverteren (off- en online) in bijvoorbeeld de Libelle en de Margriet. Veel startups vinden daar adverteren nu nog te duur, legt Venneman uit. Maar als ze het een paar keer gratis kunnen proberen en zien wat het oplevert, is dat een opstap naar betaald adverteren – is het idee.
Of bestaande accelerators zoals Rockstart en Startup Bootcamp zich te weinig op ouderen richten? Venneman: “De meeste accelerators en incubators kiezen een thema, wij claimen een doelgroep, dat maakt ons uniek.”
Venneman verwacht dat startups hooguit een jaar bij Grey Valley zitten, voordat ze weer uitvliegen. “Als we over een jaar 15 tot 20 startups hebben gehad die zijn uitgevlogen, dan mogen we trots zijn.”