Hoeveel miljoenen HelloPrint deze week precies mag toevoegen aan zijn oorlogskas, mag medeoprichter Hans Scheffers niet verklappen. Die geheimzinnigheid is onderdeel van de deal die hij net heeft gesloten met het Duitse Bregal Unternehmerkapital, het Duitse investeringsfonds van de familie Brenninkmeijern, en de eveneens Duitse geldschieter Project A.
Toen HelloPrint amper acht maanden geleden een eerdere geldronde aftikte bij investeerder Gert-Jan Munneke mocht het bedrag wel wereldkundig gemaakt worden: 3 miljoen euro. Dat er nu alweer vers kapitaal nodig is, is omdat het concept van HelloPrint goed aanslaat, zegt Scheffers.
De challenger van Scheffers (foto tweede links) en compagnon Marco Geeratz koerst dit jaar af op een omzet van 40 miljoen euro; eind 2019 staat er 100 miljoen op de teller, voorspellen de ondernemers zonder blikken of blozen.
Platform
Het in 2013 opgerichte HelloPrint heeft, in de geest van een platform zoals Airbnb, zelf geen printers, maar koppelt in 8 landen enkele honderden printbedrijven aan klanten. Sinds 2013 maakten 150.000 mensen gebruik van de dienst.
“We zien dat de ontwikkeling in de online printmarkt dusdanig snel gaat dat we de groei willen versnellen”, reageert Scheffer. Maar het ophalen van kapitaal ging iets minder snel; dat was volgens hem “langdurig en intensief” proces, van ongeveer 4 maanden. Maar dat er binnen een jaar weer kapitaal op de plank ligt is “altijd onderdeel geweest van de strategie”, zegt Scheffer.
HelloPrint wilde bovenal een investeringspartner die perfect past bij de strategie van het Rotterdamse bedrijf. “We wisten precies wat we wel en niet wilden. We zijn nu drieënhalf jaar bezig in een markt die zich heel hard aan het ontwikkelen is. Daarbij hebben wij een stip op de horizon gezet: we willen zo snel mogelijk groeien in Europa. De kansen zijn er zeer groot. De markt is zeer onvolwassenen. Daar willen we als platform een leidende rol spelen.”
Exit
Maar de investeerder die HelloPrint zocht, moest zich wel scharen achter het idee dat die stip op de horizon niet per se op korte termijn wordt gezet. “We vinden het belangrijk dat het een partner is die die de lange termijn erkent. Veel partijen zijn gericht op de korte termijn en een exit.”
Scheffer wijst erop dat Bregal Unternehmerkapital een familiefonds is, en zich daardoor meer richt op de lange termijn en “duurzame groei”. Project A helpt HelloPrint vooral met het ontwikkelen van toepassingen op basis van data en kunstmatige intelligentie. Tevens brengt het kennis op het gebied van CRM en online acquisitie-marketing.
Focus
Vier maanden onderhandelen en term sheets later is Scheffer wel “blij ben dat de focus op de business terug is”. “Gelukkig heb ik een zeer capabel team dat goed door heeft kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk ben ik geen ondernemer geworden voor funding-rondes, maar om ons bedrijf op een gezonde manier te laten groeien.”
Qua concurrentie is de grootste bedreiging volgens Scheffer de komende tijd “alles wat offline is”. “Online is de groot genoeg voor meerdere spelers.”
Een van de grootste uitdagingen is daarnaast het vinden van de beste mensen. “Dat onderscheidt een goed bedrijf van een excellent bedrijf. Die strijd gaan we graag aan, dat is de komende tijd een van de speerpunten.”