Wat is Healthy Workers?
Een succesvol bedrijf start bij gelukkige medewerkers. Het is een statement dat de oprichters van hr-startup Healthy Workers graag maken. Met andere woorden: zorg goed voor je mensen en zij betalen je dubbel en dwars terug. En dat gaat veel verder dan enkel een vette cheque aan het einde van de maand, stelt mede-oprichter Boy Lokhoff (foto midden).
“De werkomgeving heeft een sterke invloed op het welzijn van mensen. Maak die werkruimte daarom leefbaar, zeggen wij. Want dat leidt tot meer engagement, meer productiviteit en minder ziekteverzuim. Grote bedrijven steken nu weliswaar tonnen in het welzijn van hun medewerkers, maar weten niet wat het effect is van die investeringen.”
En nu zijn we precies op het punt waar Healthy Workers toegevoegde waarde wil bieden. Technologie als motor van het hr-beleid. Met de inzet van – wat zij claimen – wetenschappelijk bewezen technieken verzamelt het bedrijf belangrijke data die moet leiden tot een betere werkomgeving. “Medewerkers gebruiken daarvoor onze web-based applicatie waarmee ze real-time kunnen doorgeven hoe ze hun werkplek ervaren. Die afzender blijft daarbij anoniem.”
“Sensoren meten daarnaast zaken als luchtkwaliteit, temperatuur en geluid waarmee we een goed beeld krijgen van de werkomgeving. Met die data brengen onze people analytics specialisten gerichte adviezen aan de HR-afdeling.”
Wie zitten erachter?
De nu 39-jarige Bas van Veggel (foto l.) is actief als managing partner van Timeless Investments, maar kennen we vooral van zijn rol bij het startup imperium B.Amsterdam. Net als zijn kompanen Guus Meulendijks (35. foto r.) en Ricardo van Loenen (43), die ook bij dit project betrokken zijn. In het oude IBM-kantoor zetelen inmiddels honderden verschillende technologiebedrijfjes. Van Veggel, Meulendijks en Van Loenen staan oprichter Boy Lokhoff (30) bij als co-founders.
Ook geen onbekende trouwens, Lokhoff verkocht zes jaar geleden zijn bezorgdienst voor fruit bij bedrijven Fruit.nu en ging twee jaar geleden kopje onder met TravMedia. Dat bedrijf had hij eerder overgenomen van pa.
Wie zitten er op te wachten?
De doelgroep zijn werknemers, de klanten hr-managers. Daar probeert Healthy Workers nu deals mee te sluiten. “Ons verhaal gaat vooral over het versterken van de engagement van het personeel. Onderzoek wijst uit dat in Nederland slechts 9 procent van de medewerkers van grote bedrijven zich betrokken voelt bij zijn of haar werk. Dat is het laagste cijfer van Europa”, aldus Lokhoff.
“Grote bedrijven investeren miljoenen in duurzamere gebouwen en het verbeteren van het welzijn van hun medewerkers, maar ze hebben vaak geen flauw idee of die investeringen wel effect sorteren. Dat zorgt voor een enorme rem op het succes van de onderneming. Wij maken zowel leefbaarheid als medewerkerstevredenheid inzichtelijk, zodat bedrijven het gevoel terugkrijgen dat ze er invloed op kunnen uitoefenen.”
Hoever is de ontwikkeling?
Het bedrijf heeft de eerste versie van het product getest bij tien partijen. Met een flinke dosis feedback in de achterzak is vervolgens verder gesleuteld en inmiddels acht de startup de tijd rijp om live te gaan. Het UWV, IBM en nog twee corporates waarvan de namen nog even niet gecommuniceerd mogen worden zijn inmiddels aan boord.
Wat is het businessmodel?
Een three sided marketplace is de term die Lokhoff regelmatig van zijn tong laat rollen, wanneer we hem over het concept spreken. Een plek waar werkgever, werknemer en interventies bij elkaar komen. “We starten eerst met een abonnementsvorm, maar ik sluit zeker niet uit dat er in toekomst andere manieren komen waarmee we omzet willen draaien.”
Is er nog geld nodig?
Healthy Workers kan voorlopig even vooruit met de euro’s die net zijn opgehaald tijdens de eerste investeringsronde. Een half miljoen euro zit er momenteel in kas, geld dat onder meer afkomstig is van lead investor Cairn Real estate (een vastgoedinvesteerder met 800.000 m2 kantoorruimte) en kantoorinrichter Ditt Officemakers. Het drietal heeft de euro’s vooral gebruikt om het team flink uit te breiden. Van vijf mensen een half jaar geleden naar twaalf nu. Voornamelijk productspecialisten, die het platform verder gestalte moeten geven.
“We zijn first mover in Europa en daarom is het zo belangrijk om snel door te groeien. Binnen drie jaar willen we internationaal uitbreiden. Op dit moment hebben we voldoende geld, wel houden we de deur op een kier als we benaderd worden door investeerders die strategische meerwaarde bieden.”