Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers verkopen onrijpe startup

Ondernemers Boy (24) en Guy (22) Lokhoff hebben hun bedrijf Fruit.nu verkocht. De één gaat carrière maken in het bedrijf van hun vader. De ander gaat op wereldreis.

Dit is het veertiende deel uit een wekelijkse serie op de donderdag over overnames en exits.

Drie maanden geleden werden de broers ‘subtiel op de koffie gevraagd’ bij concurrent Vitamine & Zo. Dat is ook een bezorgdienst voor fruit dat zich op bedrijven richt, maar dan een maatje groter en in het bezit van een landelijk distributienetwerk. Boy Lokhoff: “Tussen neus en lippen door vroegen ze me of we ons bedrijf misschien niet wilden verkopen.”

Hij negeerde de insinuatie. Er volgde wel een samenwerking waarbij ze gezamenlijk aan een zorginstelling leverden. Op het moment dat Boy echter over het bedrijfsterrein wandelde, net de directeur een stevige hand had gegeven, zweefden zijn gedachten. “Dat men interesse heeft in je bedrijf, dat geeft gewoon een goed gevoel. Een erkenning.”

Een strategische match was er zeker, realiseerde hij zich. Met Fruit.nu kon marktleider Vitamine & Zo, dat in vier jaar uitgroeide tot een omzet van 2,5 miljoen euro per jaar, namelijk extra volume kopen. In 2012 moet Fruit.nu, volgens Boys voorspelling, 120.000 euro kunnen gaan omzetten. “We vormden ook een potentiële uitdager van hun positie als marktleider.”

Maar nu al afscheid nemen van hun kindje, zoiets doe je niet, was de voorlopige conclusie. Het idee voor de fruitbezorgingsdienst kwam voort uit een studieproject van Boy, die commerciële economie deed aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij betrok zijn broer, die marketing studeert, er in november 2010 bij. Ze haalden 14.000 euro van hun spaarrekening – geld verkregen via een erfenis – en investeerden het bedrag in hun bedrijf.

Cashflow

Ze wisten al snel hun eigen broek op te houden. Er werden afspraken gemaakt met een groothandel in fruit die wekelijks de pakketten kon samenstellen en ze sloten een contract met een distributeur. Aan de klanten – kleine bedrijven in het MKB – wisten ze bovendien abonnementen te slijten voor een langere, vaste periode. Het zorgde voor een voorspelbare cashflow. “Binnen tien maanden maakten we al winst.”

Boy was met zijn school gestopt en fulltime aan de slag gegaan. “Ik had de keuze tussen doorstuderen of het bedrijf uitbouwen. Die keuze was eenvoudig.” Dankzij zijn salesinspanningen – een groot deel van hun investering ging op aan promoties op evenementen- wist hij een klantenbestand op te bouwen van zestig klanten. Een klant is goed voor minimaal een doos per week. Een gemiddelde fruitbox kost 30,95 euro. “Daar pakken we een marge van dertig procent op.”

De zakelijke flirt van Vitamine & Zo wierp alsnog vruchten af. Er kwam een vacature vrij als projectmanager in het bedrijf van hun vader. Dat is uitgeverij Reisrevue. Boy: “Ik ben er al vanaf jongs af aan bij betrokken en ik heb altijd de wens gehad er aan de slag te gaan.” Ook Guy ging nadenken. Hij studeert dit jaar af en wil graag een wereldreis maken. Is dit niet een goed moment om “ons uit de hand gelopen studieproject” af te ronden?

Groeiscenario

Enkele weken geleden was het daarom Boy die dit keer met Vitamine & Zo belde, met het verzoek om op de koffie te komen. “Ik legde open en eerlijk uit wat onze persoonlijke plannen waren, en presenteerde natuurlijk wel ons groeiscenario.” De directeur hapte meteen.”Ik heb hem een bod laten doen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er volgde nog een formeel gesprek waarin alles snel werd beklonken. Ze hadden een vennootschap onder firma, het ging niet om een aandelenoverdracht. Er moest een contract worden opgesteld voor de overdracht van het klantenbestand en het websiteadres. “Ik wist precies wat wij er in wilden hebben.”

Boy is begonnen met zijn eerste project: apps maken voor de titels van Reisrevue. “Veel sexyer dan fruit.” Guy heeft zijn Lonely Planet al klaarliggen. Hoeveel ze aan hun avontuur hebben verdiend, zeggen ze niet. Boy lacht. “Mijn broer zou er meerdere jaren van weg kunnen blijven.”

Lees ook over hun creatieve pr-stunt vorig jaar zomer:

Zelf je bedrijf verkopen of een overname doen?:

Eerder afkomstig uit deze rubriek: