In samenwerking met 7 Ditches TV
Een gemiddelde Nederlander krijgt via zo’n 8 diensten (indirect) met CM te maken. Bijvoorbeeld via het stemmen op een talentenjacht op tv, een herinnering van een doktersbezoek of een verlopen parkeerkaart of bij het herstellen van een online wachtwoord. Daarnaast levert het bedrijf ook voip-diensten en push-notificaties.
Van Glabbeek (37) begon CM in 1999 voor klanten van discotheken (‘Club Message’). Tijdens een pitch-wedstrijd werd zijn businessplan nota bene laatste. “In de ogen van de jury van New Venture hadden we een slecht doordacht plan. Toch dachten we: als het in theorie zo’n slecht idee is, dan willen we het weleens in de praktijk zien.” Inmiddels is de ondernemer op papier goed voor 11 miljoen euro en heeft hij 200 mensen in dienst.
Als het in theorie zo’n slecht idee is, dan willen we het weleens in de praktijk zien
“Je moet ook een beetje eigenwijs zijn”, blikt Van Glabbeek terug. “Je werd toen ook niet echt gestimuleerd bij het starten van een bedrijf, ook niet vanuit het onderwijs.” Als student aan de TU Eindhoven werd Van Glabbeek eigenlijk geacht om bij Philips of ASML te gaan werden. “Maar wij wilden voor onszelf beginnen, al moet je daar een beetje naïef voor zijn. De eerste jaren waren hard werken om net een beetje winst of verlies te maken.”
Leuk vinden
Van Glabbeek runt zijn bedrijf zonder managers, omdat dat mensen “tegenhoudt”. Dingen doen die je niet leuk vindt is bovendien uit den boze bij CM. “Want dat is asociaal”, zegt de ceo. “Dan neem je werk weg van anderen die het wel leuk vinden.”
Vacatures of officiële sollicitatiegesprekken zijn redelijk onbekende begrippen bij CM. “Mensen kennen ons bedrijf via vrienden of familie en komen bij ons solliciteren. Dan vragen wij gewoon: heb je een idee, wat ga je doen? En dan zegt iemand, ‘Nou, ik heb vroeger in het ziekenhuis gewerkt, dus de zorg lijkt me wel interessant, daar met je meer mee kunnen’.” De meeste managementtheorieën komen “van vroeger”, wil Van Glabbeek maar zeggen.
Divers
Een van zijn geheimen is het aannemen van een diverse groep mensen. Qua afkomst, opleiding, man/vrouw enzovoorts. “Als je allemaal dezelfde mannetjes hebt, dan blijven er dingen liggen. Als iets niet gebeurt, dan zal het wel niet belangrijk zijn.”
Nog een motto van Van Glabbeek is het op tijd stoppen met dingen. “Iedereen kent het wel, dat je van die ‘zeikklanten’ hebt die het bloed onder je nagels vandaan halen en waar je niks aan hebt. Die altijd het goedkoopste willen en toch nooit tevreden zijn. Als niemand bij ons die klant wil helpen, dan helpen wij hem gewoon niet meer. Dan gaan ze maar ergens anders naartoe.” Zo’n situatie doet zich volgens Van Glabbeek zo’n een à twee keer per jaar voor.
Op tijd stoppen geldt ook voor de relatie met werknemers. “Het is in Nederland eigenlijk nog een taboe om bij elkaar te komen en te zeggen, ‘we passen eigenlijk niet meer bij elkaar. Als je ook naar de wet kijkt, nergens staat wat je moet doen als het even niet meer klikt.”
Groei
Al ten tijde van de oprichting van het bedrijf werd het einde van sms voorspelt, maar Van Glabbeek ziet de bui nog lang niet hangen. Ook berichtendiensten, Blackberry’s en Twitter zouden de techniek de das omdoen. ‘Maar we zijn continue door blijven investeren.”.
Nog altijd groeit de markt voor sms’jes met ongeveer 15 procent per jaar, vooral dankzij de vraag vanuit het bedrijfsleven. Die vinden sms’n veilig en snel. “En het is direct. Dat krijg je met andere methodes nog niet voor elkaar. Het is net als met bellen, zegt Van Glabbeek. “Het kan wat meer of minder worden, maar het blijft een miljardenmarkt.”