1. Vier ondernemersfamilies steken 100 miljoen in Picnic
Online supermarkt Picnic gaat landelijk boodschappen bezorgen. Deze uitbreiding van de startup is mogelijk gemaakt door een investering van vier familiefondsen. Samen steken de rijke families –waaronder de families Hoyer van Heineken, De Rijcke van Kruidvat en Fentener van Vlissingen – 100 miljoen euro in Picnic. “Dit is fantastisch nieuws voor alle mensen die we kunnen aansluiten, en voor de gemeenten die hun bezorging kunnen verduurzamen. En het is geweldig nieuws voor de BV Nederland, dat we dit met Nederlandse fondsen kunnen doen”, vertelt mede-oprichter Joris Beckers aan Sprout. Met de groeiplannen denkt de websuper de komende drie jaar 10.000 (deeltijd)banen te scheppen. Op dit moment is Picnic actief Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. Volgens Beckers heeft het bedrijf ook gesproken met private equity-fondsen en geïnteresseerden uit Silicon Valley, maar Picnic heeft hen de deur gewezen omdat ze een ‘kortere horizon’ hebben.
2. Sprout Magazine wordt bookazine
Sprout gooit het roer om! Vanaf deze week komen we ieder kwartaal met een bookazine: een diepgravende papieren uitgave, waarin steeds één relevant ondernemersthema centraal staat. Het Sprout Magazine houdt hiermee op te bestaan. We denken met de verdiepende bookazines relevanter te zijn voor ondernemers. De prachtig vormgegeven uitgave is een onmisbare aanvulling op ons internetplatform en sowieso op de informatie die ondernemers online vergaren. In de eerste editie, getiteld SCALE, duikt Sprout in de wereld van hyper growth: hoe slagen unicorns als Airbnb, Uber en Adyen erin om hun omzet iedere twee jaar te verdubbelen? Hoe je aan een exemplaar komt, lees je hier.
3. De Correspondent wil ook The Correspondent zijn
Nog meer online magazine-nieuws: De Correspondent wil ook The Correspondent worden. Het journalistieke platform hoopt volgend jaar een Engelstalige variant te lanceren. “Want de potentie van zo’n internationale versie is enorm. Als we in het Engels publiceren, kunnen we bijna een miljard mensen bereiken”, schrijven oprichters Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth op hun site. De twee gaan een jaar lang onderzoek doen naar de haalbaarheid van lidmaatschappen als verdienmodel wereldwijd. Ze doen dit samen met professor Jay Rosen van de New York University. Dit onderzoeksjaar betaalt de Correspondent met een gift van 515.000 dollar van twee onafhankelijke fondsen. Het vooraanstaande Nieman Journalism Lab van Harvard is voorzichtig, maar ziet wel kansen voor the Correspondent in de VS.
4. StudyPortals haalt 5 miljoen euro op
Het Eindhovense bedrijf StudyPortals heeft 5 miljoen euro opgehaald bij technologie-investeringsfonds KEEN Venture Partners. Op het internationale studieplatform zijn 2500 hogescholen en universiteiten uit 60 landen ingeschreven. Naar eigen zeggen maakten vorig jaar 19 miljoen studenten wereldwijd gebruik van het platform om zich te oriënteren op een studie in het buitenland. Als een student zich via het platform inschrijft, krijgt StudyPortals daar geld voor. De 5 miljoen euro wil het bedrijf gebruiken om flink te groeien. Directeur Edwin van Rest hoopt dat hij zijn personeelsbestand in de komende twee jaar kan verdubbelen. StudyPortals is het eerste bedrijf dat geld ontvangt van het vorig jaar opgerichte investeringsfonds KEEN. De inleg van 90 miljoen euro komt van KPN, ING, het Europees Investeringsfonds en een aantal particuliere investeerders.
5. Musk wil gedachten up- en downloaden
Tesla oprichter Elon Musk wil een implantaat ontwikkelen dat gedachten kan downloaden en uploaden. Volgens The Wall Street Journal is Musk betrokken bij de oprichting van Neuralink Corp, een startup die zo’n microchip wil ontwikkelen. Die chip moet verbinding leggen tussen kunstmatige intelligentie en het menselijk brein. De toepassingen zijn eindeloos, zo zou het wellicht epilepsie of Parkinson kunnen genezen. Maar de koppeling van het brein aan computers zorgt er volgens Musk ook voor dat mensen ‘geen huisdier worden van kunstmatige intelligentie’. De startup bevindt zich nu nog in embryonale fase, maar is al wel bezig met het aantrekken van gespecialiseerde technici.
6. En dan dit: Slovenië heeft wereldprimeur met digitale grafsteen
Het is een beetje een macabere primeur, maar Slovenië heeft hem te pakken: de eerste digitale grafsteen. De steen heeft een scherm waarop foto’s en video’s worden getoond. De Sloveense ondernemer Saso Radovanovic lanceerde zijn initiatief met de passende naam i-Ternal. Aan RTL Z vertelt hij dat zijn product nog volop in ontwikkeling is. Zo komen er in de toekomst ook biometrische sensoren in de grafsteen. “Deze sensoren moeten gezichten en lichamen gaan herkennen. Ze monitoren wie er bij het graf staat, om zo relevante content te tonen.” Het scherm zal dan dus beelden laten zien die passen bij de bezoeker. De digitale grafstenen beginnen bij i-Ternal vanaf 3690 euro. Sinds zijn uitlegvideo online ging, heef Radovanovic al drie exemplaren verkocht.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van woensdag 29 maart 2017. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk