1. Nederlanders willen ID&T terug
Een groep Nederlandse medewerkers van SFX Entertainment wil het dance-bedrijf ID&T weer terugkopen uit de boedel van het failliete Amerikaanse bedrijf, zegt ID&T-oprichter Duncan Stutterheim tegen AT5. ‘De jongens die er nu zitten zijn aan het kijken of ze iets kunnen doen, of ze het terug kunnen kopen’. Of Stutterheim daarbij zelf ook een rol zal spelen “hangt van de voorwaarden af, van de ideeën, van de mensen”. Een leidinggevende functie ziet hij in ieder geval niet meer zitten, Stutterheim keert hooguit terug als geldschieter. Quote weet dat er onlangs al een holding is opgezet, waar het nieuwe ID&T onder zou kunnen vallen. Naast oud-ID&T’ers bestaat het bestuur van die holding uit Bart Wesselink, oprichter van het Groningse ticketingbedrijf Paylogic en Rocco Veenboer van eventbureau Monumental, die ook beiden door SFX werden ingelijfd.
2. De Vegetarische Slager naar Deutschland
De Vegetarische Slager steekt de grens over om de Duitse markt te veroveren. Het bedrijf opent vandaag een winkel (‘Der Vegetarische Metzger’) in Berlijn. “Berlijn telt tachtigduizend inwoners die volledig plantaardig eten en wordt ook wel de vegan-hoofdstad van de wereld genoemd”, zegt oprichter Jaap Korteweg. Tegelijkertijd wordt ook een Duitse webshop gelanceerd. Korteweg wilde twee jaar geleden al naar het buitenland, maar die plannen liepen vertraging op. Tussendoor haalde De Vegetarische Slager wel 2,5 miljoen euro op om in Breda een eigen productielijn te starten. De plantaardige Kipstuckjes en Gehacktballen zijn al wel verkrijgbaar bij drieduizend verkooppunten in dertien landen. De enige eigen winkel tot nu toe staat sinds 2010 in Den Haag.
3. Ondernemer niet verantwoordelijk voor wifi-gebruik gasten
Ondernemers die behalve koffie en broodjes ook gratis wifi aanbieden zijn niet aansprakelijk voor illegaal downloadende bezoekers, stelt het Europees Hof. De zaak draaide om een Duitse winkel waar volgens Sony illegaal muziek werd gedownload. Het Hof vindt dat van een ondernemer niet kan worden verwacht dat hij continu in de gaten houdt wat gebruikers uitspoken op zijn wifi-netwerk. Maar daar houdt de nieuw verworven vrijheid wel zo’n beetje op: het Hof houdt de mogelijkheid open dat lokale overheden kunnen eisen dat ondernemers hun wifi-hofspot beveiligen met een wachtwoord. En dat gebruikers van wifi-hofspots verplicht hun identiteit moeten prijsgeven.
4. Picnic schroeft bezorgdagen op
Online supermarkt Picnic levert zijn boodschappen voortaan 6 dagen per week af, in plaats van 3 dagen. Volgens Picnic is dat een logisch gevolg van de “enorme interesse” in de dienst, terwijl er jacht wordt gemaakt op meer marktaandeel. “Het is een wens van veel klanten dat Picnic iedere dag levert, zodat ze nooit meer naar de supermarkt hoeven.” Picnic is actief in onder meer Utrecht, Amersfoort en Almere. Ruim 15.000 huishoudens hebben tot nu minstens 1 keer boodschappen gedaan bij de challenger van het jaar. Klanten krijgen hun bestelling (van minimaal 25 euro) gratis bezorgd en weten tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden.
5. 30 miljoen voor wetenschap en bedrijven
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OCW) trekt 30 miljoen euro uit om bedrijven en wetenschappers beter te laten samenwerken. Heel concreet zijn de plannen echter nog niet, het geld gaat naar “nieuwe kenniscentra” en “broedplaatsen voor talent”. Ondernemers en universiteiten leven nu nog te veel langs elkaar heen. De ‘Nationale Wetenschapsagenda’ moet leiden “tot nieuwe oplossingen voor maatschappelijke problemen en technologische innovaties die zorgen voor economische groei en meer banen”. Een coalitie van wetenschappers en bedrijfsleven zou het liefst structureel 1 miljard euro per jaar willen extra voor wetenschappelijk onderzoek, maar minister Henk Kamp van Economische Zaken vindt dat extra geld voor innovatie niet alleen van de overheid moet komen.
6. En dan dit: oliespion vermomt zich als Tesla-bestuurder
In een poging om Tesla bedrijfsgeheimen te ontfutselen heeft een medewerker van een Amerikaans oliebedrijf zich voorgedaan als Elon Musk. Volgens een aanklacht van Tesla gebruikte Todd Katz van dienstverlener Quest Integrity Group het mailadres ‘[email protected]’ om Tesla’s CFO Jason Wheeler om de tuin te leiden. Katz hengelde daarbij naar financiële verwachtingen en bestellingen van de nog te lanceren Model 3, informatie die het beursgenoteerde bedrijf liever voor zichzelf houdt. Wheeler trapte er niet in en wist de mail uiteindelijk te herleiden naar Katz. Tesla beschouwt de kwestie als een onderdeel van een vermeende strijd van de olie-industrie tegen elektrisch rijden.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 16 september. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk