1. New York Pizza wil naar 300 vestigingen
New York Pizza, de Nederlandse franchiseketen van Philippe Vorst, wil binnen 3 jaar groeien naar driehonderd filialen. Dat zei Vorst donderdag bij de opening van de tweehonderdste vestiging van zijn keten. Dit jaar opent het bedrijf nog eens dertig vestigingen. Vorst verwacht dat zijn bedrijf dit jaar 10 miljoen verkochte pizza’s verkoopt, goed voor een omzetstijging van 15 procent naar 110 miljoen euro. “Toen we 25 jaar geleden als afstudeerproject aan New York Pizza begonnen, met een vestiging aan het Spui in Amsterdam, vonden we onze wens om te groeien naar vijf vestigingen in Amsterdam al heel ambitieus.”
2. Airbnb stort zich op reiswereld
Airbnb wil zich op de reiswereld storten, meldt het bedrijf in een persbericht waarin de komst wordt aangekondigd van luchtvaartexpert Fred Reid, de voormalige ceo van luchtvaartmaatschappij Virgin America. Reid maakt de overstap van Kitty Hawk, de producent van (autonome) vliegende taxi’s van Google-oprichter Larry Page. Reid gaat aan de slag met een “end-to-end travel platform”, en diensten “om reizen weer soepel te laten verlopen”. Concrete plannen geeft Airbnb nog niet prijs. Oprichter Brian Chesky zei eerder dat hij met reizen wilde doen “wat Apple voor de iPhone had gedaan”.
3. Rotterdam lokt superjachten met mini-Monaco
Een gedeelte van de Rijnhaven in Rotterdam wordt mogelijk een walhalla voor superjachten. Dat blijkt uit plannen van een dozijn bedrijven uit de maritieme sector. In ‘Rijnhaven Marina’ meren mogelijk al volgend jaar de eerste superjachten van de allerrijksten aan. Nederlandse scheepsbouwers willen de haven met plek voor 40 tot 50 jachten ook gebruiken als visitekaartje. De potentiële toeristische trekpleister zou tweehonderd tot duizend nieuwe banen kunnen opleveren. Het plan voor de 12 miljoen euro kostende haven is aangeboden aan het gemeentebestuur en moet de komende maanden verder vorm krijgen.
4. Deens bedrijf spant Nederlandse journalisten voor karretje
De Nederlandse website voor onderzoeksjournalistiek Follow The Money (FTM) is in 2014 misleid door het Deense ambulancebedrijf Falck, schrijft FTM-oprichter Eric Smit. FTM schreef tegen betaling een rapport over de Nederlandse concurrent Bios, die een grote aanbesteding had gewonnen in Denemarken. De opdrachtgever van het rapport deed zich voor als een Deens vakbondsblad, maar was in werkelijkheid Falck, die het rapport inzet maakte van een lastercampagne om het Rotterdamse Bios van de Deense markt te krijgen. “We zijn gewoon gigantisch bedonderd en voorgelogen”, zegt Smit in het AD. De Deense tak van het Rotterdamse Bios ging een jaar later failliet, en wil nu een schadevergoeding indienen.
5. Tinder-gebruikers betalen veel vaker
Het aantal gebruikers dat betaalt voor Tinder is vorig jaar met 40 procent gestegen naar 4,3 miljoen mensen, oftewel 10 procent van alle gebruikers. Tinderaars moeten de portemonnee trekken als ze ongelimiteerd willen swipen en willen zien wie hun geliked heeft. De dienst, een dochterbedrijf van dating-conglomeraat Match Group, bracht het afgelopen jaar 805 miljoen dollar aan omzet binnen. De omzet per Tinder-gebruiker steeg vergeleken met een jaar eerder met 23 procent tot iets minder dan 0,60 dollar.
6. En dan dit: Gucci door het stof om ‘racistische’ trui
Het Italiaanse modemerk Gucci haalt een 890 dollar kostende trui uit de handel na beschuldigingen van racisme. Volgens Gucci is de zwarte coltrui, met een kraag die deels over het gezicht valt, een knipoog naar een bivakmuts. Maar critici vallen vooral over de opening bij de mond, die dankzij een rode rand de suggestie wekt van blackface, een zwartgeschminkt gezicht dat vroeger in theatervoorstellingen in de VS werd gebruikt om een karikatuur van een Afro-Amerikaanse persoon uit te beelden.
So @gucci puts out a sweater that looks like blackface……
On Black History Month….
And then issues an apology because they didn’t know that blackface images are racist.♂️ pic.twitter.com/G3HjPTIuuQ
— Tariq Nasheed (@tariqnasheed) 7 februari 2019
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 8 februari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.