Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lightspeed krijgt 166 miljoen dollar; Fairphone meest duurzaam

Ondernemersnieuws: Lightspeed krijgt een gigantische investering, Nederland krijgt de eerste 3D-geprinte brug en Google verzendt burrito's per drone.

1. Lightspeed krijgt investering van 166 miljoen

De Canadese aanbieder van webwinkelsoftware Lightspeed haalt 166 miljoen dollar op in een Serie D-ronde. Het Canadese pensioenfonds Caisse de dépôt et placement du Québec leidt de ronde en investeert zelf 136 miljoen dollar. Ook Investissement Québec (IQ), iNovia Capital en Silicon Valley Bank participeren. Het bedrijf van Canadees Dax Dasilva levert software voor ondernemers, en regelt bijvoorbeeld een kassasysteem voor in de cloud. In totaal zit er nu 292 miljoen dollar in Lightspeed. Het groeigeld gebruiken ze om verder te investeren in retail- en restaurantoplossingen. Eind 2015 nam Lightspeed het Nederlandse techbedrijf SEOshop over van Ruud Stelder. Stelder zegt tegen Sprout uiteindelijk te hopen op een beursgang van Lightspeed. “Dat zou een interessante positie zijn.”

Lees ook: Ruud Stelder geeft hints over zijn gewenste beursgang

2. Nederland heeft eerste 3D-geprinte brug ter wereld

Het Brabantse Gemert is een dorpje met nog geen 20.000 inwoners, maar het heeft wel een wereldprimeur: sinds dinsdag heeft het plaatsje de eerste 3D-geprinte brug van de wereld. De brug werd geproduceerd door de TU Eindhoven in samenwerking met BAM Infra. Het bouwwerk bestaat uit achthonderd laagjes en is op locatie in elkaar gezet. In de toekomst zouden die stappen zelfs samengevoegd kunnen worden. Sterk is de brug wel, stelt een woordvoerder van BAM Infra tegen NOS. De brug zou wel veertig vrachtwagens kunnen tillen.

3. Quote-uitgever neemt uitgeverij Vogue over

Hearts Netherlands neemt uitgever Gruner + Jahr over. Dat bevestigt Hearst Netherlands-ceo Luc van Os aan Het Financieele Dagblad na een bericht hierover op de website van Quote. Hearst gaat over tijdschriften als Quote, Cosmopolitan en Elle, terwijl Gruner + Jahr de Nederlandse edities van Vogue, National Geographic en Glamour voor zijn rekening neemt. Hearst zou volgens Het Financieele Dagblad door de overname een omzet van 50 miljoen euro krijgen en zo’n 280 medewerkers tellen. Gruner + Jahr maakte deze zomer al bekend van zijn Nederlandse activiteiten af te willen, om zich meer te kunnen richten op digitale expansie.

4. Fairphone meest duurzame bedrijf, volgens Greenpeace

Bas van Abel mag zich op de borst kloppen. In een onderzoek van Greenpeace onder zeventien techbedrijven komt Van Abels smartphonebedrijf Fairphone als meest duurzame bedrijf uit de test rollen. Greenpeace kijkt hierbij bijvoorbeeld naar hoe de bedrijven omgaan met groene energie en welke materialen ze gebruiken. Fairphone krijgt als beoordeling een ‘B’, in een puntenschaal van ‘A+’ tot ‘F’. Apple volgt Fairphone op de voet met als score ‘B-‘, gevolgd door Dell en HP (beiden ‘C+’). Opvallend slecht scoort Amazon, met een ‘F’. Het bedrijf is volgens Greenpeace weinig transparant over zijn duurzaamheidsbeleid.

Lees ook: hoe Fairphone in september miljoenen wist op te halen.

5. Miljoenenstartup Magnitude Space lanceert volgend jaar

De Amsterdamse Internet of Things-startup Magnitude Space laat weten dat het bedrijf het afgelopen half jaar 2,5 miljoen euro aan groeigeld heeft opgehaald. In totaal zit er daarom nu voor 3,5 miljoen euro aan investeringen in de startup. De satellietoperator is daarom van plan volgend jaar zijn satellietnetwerk komend jaar te lanceren. Erik Wienk van Booking.com is binnengehaald als coo en het bedrijf stelt alvast enkele klanten binnen te hebben gehaald voor de lancering. Marnitude Space wil apparaten met elkaar verbinden via de ruimte.

6. En dan dit: Netflix-ceo humoristisch met foute trui

Reed Hastings van Netflix houdt er een wat opvallende manier van adverteren op na. Op het eind van een videoconferentie voor publiek over de resultaten van het derde kwartaal in 2017 zien we zowel Hastings als chief content officer (coo) Ted Sarandos in een zeer foute trui met opdruk van netflix-serie Stranger Things. Ze deden het al eens eerder bij Netflix, trouwens: in 2015 zagen we Hastings nog tijdens een videoconferentie een trui dragen van serie BoJack Horseman. Opvallend, zo analyseert blog Recode, is dat het supersuccesvolle Stranger Things in tegenstelling tot BoJack Horseman helemaal geen reclame nodig heeft. Humor hebben ze in ieder geval wel bij Netflix.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 18 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.