Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fastned rolt pijlsnelle laders uit; DoorDash nieuwste unicorn

Ondernemersnieuws: Fastned begint met uitrol pijlsnelle laders, DoorDash nieuwste unicorn na investering van een half miljard en plasticvrije supermarkt in Amsterdam is wereldnieuws.

1. Fastned installeert bloedsnelle laders

Er is nog geen elektrische auto die er van kan profiteren, maar Fastned is er klaar voor: laden met een vermogen van 350 kilowatt, zo’n beetje 100 keer sneller dan thuis. Het bedrijf van Michiel Langezaal en Bart Lubbers onthulde de nieuwe laders (van ABB) donderdag bij de opening van een nieuw laadstation langs de A8 nabij Amsterdam. De hogere laadsnelheid betekent dat een elektrische auto in een kwartier tot 500 kilometer bereik kan bijladen. In de praktijk hebben de twee palen op het nieuwe station ieder een vermogen van 175 kilowatt. Maar mocht er straks een elektrische auto van de nieuwste generatie langskomen, zoals de nog te lanceren Mission E van Porsche, kan het vermogen van die twee palen gecombineerd worden. Ionity, het laadnetwerk van BMW, Mercedes, Ford en Volkswagen, bouwt sinds vorig jaar ook aan een 350kW-netwerk. 

2. DoorDash nieuwste unicorn na half miljard

De Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash krijgt een kapitaalinjectie van 535 miljoen dollar. Met een vermeende waardering van 1,4 miljard dollar is het bedrijf van Tony Xu de nieuwste unicorn, een (private) startup die op 1 miljard of meer wordt gewaardeerd. De mega-investering is afkomstig van – wie anders dan –  SoftBank, het Japanse bedrijf van Masayoshi Son. De Amerikaanse Thuisbezorgd breidt zijn diensten dit jaar uit van 600 naar 1600 steden in de VS en Canada. Daarbij worden nog eens 250 werknemers aangenomen. “We zijn nog maar net begonnen”, schrijft het bedrijf. “Maar 5 procent van alle bestellingen bij restaurants worden momenteel online gedaan.” 

3. Energiebedrijf Alfen naar de beurs

Alfen, een producent van onder meer laadpalen en energieopslag, gaat naar de beurs. Dat doet het 80 jaar oude bedrijf (234 medewerkers) niet per se om geld op te halen, maar ook vanwege de internationale naamsbekendheid en reputatievoordelen van een beursnotering, zegt directeur Marco Roeleveld tegen de Telegraaf. Het bedrijf uit Almere rekent dit jaar op een omzet van 99 miljoen euro. Door in te haken op de energietransitie moet de omzet de komende jaren met gemiddeld 40 procent kunnen groeien, hoopt het bedrijf. Oftewel, zo’n 1 miljard over 7 jaar. De IPO-waardering zou kunnen uitkomen op een half miljard, berichtte persbureau Reuters afgelopen december al. 

4. Plasticvrije super in Amsterdam wereldnieuws

De opening van een plasticvrije pop-up store van de biologische supermarktketen EkoPlaza gaat de wereld over; onder meer CNN, de New York Times en de The Guardian reppen over ‘s werelds eerste plasticvrije supermarkt. De winkel telt 700 producten die zijn verpakt in afbreekbaar bioplastic, glas, metaal of karton. Ekoplaza werkt voor de proefwinkel samen met de Britse non-profit A Plastic Planet, die strijd tegen plasticvervuiling. Ekoplaza wil voor het einde van dit jaar plasticvrije gangpaden hebben in al zijn 74 winkels. Het concept doet enigszins denken aan Bag&Buy, de verpakkingsloze winkel van  Wim van Dijk die in 2016 na twee jaar roemloos ten onder ging. 

5. Constance Scholten (Appical) naar investeerder Slingshot 

Nog geen jaar na de overname van haar bedrijf Camarilla door onboarding-dienst Appical stapt Constance Scholten over naar investeerder Slingshot Ventures, de investeerder van Marco Pieters en Tom Kist die onder meer belangen heeft in Wonderkind, VanMoof en Tiqets. Scholten gaat de ondernemers van Slinghot helpen op hr- en communicatie-gebied, en wordt betrokken bij het aantrekken en onderhouden van de relaties met investeerders, volgens Slingshot “een kleurrijke groep van de meest succesvolle ondernemers in Nederland”. Scholten was eerder commercieel directeur bij Travelbird.

6. En dan dit: Nederlands spel is miljoenenhit 

Een computerspel van de Nederlandse gamestudio Guerrilla Games is uitgegroeid tot een internationale verkoophit. Het vorig jaar – na 6 jaar ontwikkelen – uitgebrachte Horizon Zero Dawn ging tot nu toe 7,6 miljoen keer over de toonbank, blijkt uit cijfers van het Amsterdamse bedrijf dat in 2005 werd ingelijfd door Sony. Daarmee verslaat Guerilla gelijk zijn eigen record voor de bestverkochte game van Nederlandse bodem; van Guerilla’s Killzone: Shadow Fall werden 3 miljoen exemplaren verkocht. “Toen de lancering dichterbij kwam wisten we dat mensen enthousiast waren, maar dit soort verkoopaantallen zijn mind blowing,” zegt Guerrilla-baas Hermen Hulst.

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 2 maart. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events