Tijdens de Young Business Award pitchen jonge bedrijven voor de titel Beste Jonge Onderneming van 2017 ( niet te verwarren met de Sprout Award voor Beste Jonge Ondernemer). Aan de prijs is een geldbedrag van 12.500 euro verbonden. Uiteindelijk ging in het Atlas Theater in Emmen de (inmiddels Amsterdamse) startup Media Distellery er met de hoofdprijs vandoor.
Schaalbaarheid
Zoals dat hoort, had de jury het moeilijk een keuze te maken uit de vijf finalisten. “Ze stonden niet voor niets in de finale”, aldus voorzitter Ben Woldring, zelf ooit piepjonge oprichter van Ben.com.
“Maar we hebben gekozen voor een partij met een bewezen model, die in potentie een hoge schaalbaarheid heeft. Bovendien heeft Media Distillery laten zien dat het kan groeien: zijn omzet is de afgelopen jaren verdubbeld.” Volgens Woldring is de track record van ceo Sars ook een sterk punt: hij stond in het verleden als oprichter van cloudbackupdienst BackupAgent al eerder op toonaangevende lijstjes.
BackupAgent
Desondanks is Sars, die met zijn eerdere bedrijf BackupAgent onder meer in de Fast50 van snelstgroeiende bedrijven stond, blij met de Young Business Award. “Het is een prachtige bevestiging dat we op de goede weg zijn.” Media Distillery maakt audio- en videobestanden doorzoekbaar en heeft daarvoor omroepen in binnen- en buitenland als klant. Sinds kort richt het zich op (mobiele) telecombedrijven, die hun klanten willen bedienen met relevante videocontent.
Op basis van hun voorkeuren kan Media Distillery ze exact de juiste soundbites en videofragmenten serveren. “We zijn in gesprek”, aldus Sars, “maar het is nog te vroeg om daarover nu meer te vertellen. Maar we hebben de ambitie alle KPN’s van de wereld tot klant te krijgen.”
Google als concurrent
Bij zoektechnologie denkt iedereen natuurlijk allereerst aan Google. Hoe groot is het risico dat Google de markt van Sars interessant vindt, en in no time met een concurrerend product komt? “Google is geen product company dat rechtstreeks aan dit soort klanten levert. Bovendien beschouwen we Google niet als concurrent.
`In sommige markten bouwen we Google vertaaltechnologie in in onze eigen producten. En inderdaad: soms werken onze eigen algoritmen beter.”