Dit artikel is eerder gepubliceerd op 30 november 2016
De autoverkoper die direct op je afkomt bij de showroom, je uitlegt waarom het duurste model ‘toevallig ook het beste bij jou past’ en dat hij of zij deze wagen zelf ook rijdt: dat wil Musk ten koste van alles voorkomen. Officieel is het al vanaf dag één beleid bij Tesla om zijn showrooms niet te gebruiken om mensen een auto aan te smeren, maar onlangs kwam Musk ter ore dat er een paar verkooptrucs waren ingeslopen bij zijn medewerkers.
Tesla finishes last in being salesy! Good. Also, I can’t believe there is a real Pied Piper.https://t.co/9Zzijxxyy4
— Elon Musk (@elonmusk) 12 juli 2016
Musk’s visie is uiterst eenvoudig. Betaalt de ene klant voor een wagen de hoofdprijs en krijgt de ander voor dat product korting, dan moet je aan de persoon die het meest betaalde kunnen uitleggen waarom. Kun je dat niet zonder je te schamen voor je verhaal, dan zit je verkeerd. Dat motto gaat boven omzet, winst of zelfs de toekomst van het bedrijf in de ogen van de visionaire ondernemer. “Of we winnen op een manier die eerlijk en juist is, of we verliezen de strijd maar houden onze trots intact en accepteren de gevolgen.”
Die logica geldt voor iedereen, ook voor Musk zelf. “Daarom betaal ik altijd de normale verkoopprijs en geldt hetzelfde voor mijn familie, vrienden en beroemdheden, onafhankelijk van hoe bekend of invloedrijk ze zijn.”
Vandaar dat Musk zijn medewerkers deze brief rond stuurde:
Toch wel korting
Het doel van Musk is om de verkoopprijs altijd op dezelfde berekening te baseren. Komt de auto uit de fabriek? Dan betaal je de normale prijs, bij beschadigingen gaat er een – onbekend – bedrag van die prijs af. Is deze gebruikt in tests of heeft deze op de verkoopvloer gestaan dan gaat er eveneens een stukje van de verkoopprijs af.
Lees ook:
De 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk
Nee, met zijn nieuwe Tesla-dak wil Elon Musk huizen niet ‘off-grid’ maken