De strategie van Apple en de resultaten die eruit voortkomen, zijn ongeëvenaard. De rode draad: Apple stoort zich niet aan conventional wisdom; de managementmaterie die wordt onderwezen in de gevestigde business schools. Apple wordt eerder bestuurd als een startup dan als de elektronicagigant die het in werkelijkheid is.
1. Eenvoud
Simplicity: Er is geen wijdvertakte organisatiestructuur. Elke maandag liep Steve Jobs met zijn management door alle producten. Elke woensdag deed hij datzelfde met marketing en communicatie. Een keer per jaar verzamelde hij de Top 100, invloedrijke medewerkers van alle niveaus, voor een strategiesessie om de klokken gelijk te zetten.
2. Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid op alle niveaus, zonder controle. Achter elk project staat de naam van een direct verantwoordelijke, de Direct Responsible Individual. De DRI is gemeengoed.
3. Bonus
Geen financiële resultaatsverantwoordelijkheid voor topmanagers. Dat leidt maar af; alleen de CFO heeft een P&L.
4. Specialisatie
Apple mikt op de grootste talenten, die het specifieke taken geeft. De beheerder van de online winkels zou bijvoorbeeld geen zeggenschap hebben over het fotomateriaal, daar gaan de grafisch ontwerpers over. Volgens founder Steve Jobs: ‘general management is bullshit.’
5. Functioneel
Een functionele organisatie, in plaats van een hiërarchische of divisiestructuur. Volgens Steve Jobs heeft ‘Sony te veel divisies om tot vernieuwing te komen’. Het gaat om de kwaliteit van de (liefst kleine) teams die aan een project werken.
6. Continu bijsturen
Als de top besluit de koers te verleggen of fouten te herstellen, gebeurt dat vrijwel onmiddellijk. Er is geen ver vooruit uitgestippelde strategie. Er zijn gevallen bekend, waarin de top 48 uur voor een productintroductie de prijs nog eens aanpaste.
7. Nee zeggen
Een zeldzame eigenschap van bedrijven: focus houden op een beperkt aantal producten door nee te zeggen tegen verleidelijke kansen elders. Het is een kracht om de dingen te selecteren die je niet doet.
8. Geen compromis
Lak aan consensus. Dat is een bekend principe: Apple streeft niet naar compromissen, maar naar excellentie.