Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook Bijenkorf kan aan de schandpaal, verlengt betalingstermijn naar 150 dagen

Warenhuis Bijenkorf heeft de betalingstermijn voor leveranciers verlengd naar 150 dagen, blijkt uit een brief die in handen is van Sprout. Ook parfumerie Douglas zadelt ondernemers op met een groot cashflow-probleem.

Afgelopen donderdag ploft er een verontrustend bericht in de mailbox van een leverancier van de Bijenkorf. De ondernemer, die niet met zijn naam in de media wil vanwege de angst voor repercussies, is stomverbaasd. Het warenhuis blijkt de betalingstermijnen voor leveranciers op te hebben gerekt naar een ongekende 150 dagen.

Om iets preciezer te zijn: de toch al lange – en onwettige – 90 dagen die de Bijenkorf in normale tijden als uitgangspunt neemt, wordt met 60 dagen verlengd. Het gaat hierbij om 80 procent van de rekening, een eerste deel van 20 procent wordt wel voor de gangbare termijn voldaan. “Wij zijn in shock”, zegt de ondernemer over het eenzijdige besluit van het warenhuis.

Loonkosten

De ondernemer zegt desgevraagd wel enig begrip te kunnen opbrengen voor het feit dat de Bijenkorf, die op 18 maart al zijn vestigingen sloot, temidden van de coronacrisis maatregelen neemt. “Maar wat veel mensen misschien niet beseffen, is dat de meeste mensen in de winkels in dienst zijn van leveranciers. Die loonkosten lopen gewoon door.”

De Bijenkorf was maandagmiddag niet bereikbaar voor commentaar. 

De ondernemer omschrijft het warenhuis als “too big to fail”. “Ze schrijven zwarte cijfers. Wat er ook gebeurt, banken zullen dit bedrijf niet laten omvallen. Maar ik als kleinere ondernemer val wel om als ik niet betaald krijg.”

De steunmaatregelen van de overheid komen misschien te laat, vreest de leverancier. “Het kan nog wel tot mei of juni duren voordat dat geld op je rekening staat. Je kijkt zomaar tegen een cashflow-gat van 2 à 3 maanden aan.”

Douglas

Ondertussen heeft parfumerie Douglas zijn betalingstermijn voor onbepaalde termijn verlengd, blijkt uit een brief die is gedeeld met Sprout. “We rekenen op je medewerking en flexibilteit om de negatieve gevolgen van de huidige situatie te verminderen”, schrijft de winkelketen – alsof ondernemers enige keuze hebben om die medewerking niet te verlenen. Douglas bevestigt aan Retailnews dat het de betalingstermijnen heeft opengebroken. Met de meeste leveranciers zou inmiddels een nieuwe betalingstermijn zijn afgesproken, maar over de duur daarvan laat het bedrijf niets los.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerder deze maand werd al bekend dat Action zijn leveranciers een dikke middelvinger geeft, door de betalingstermijn te verlengen naar 90 dagen. Ook lingerieketen Hunkemöller maakt zich schuldig aan dit huftergedrag.

“Bestuurders die nu de ik-modus aanzetten en stoppen met kijken naar het grotere geheel, zijn de échte verantwoordelijken voor een crisis”, schreef Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling naar aanleiding van dat nieuws.