Update dinsdagavond: tijdens de persconferentie om 19:00 bleek dat de horeca niet twee, maar vier weken moet sluiten.
Hoe bereiden horeca-ondernemers zich voor op de verwachte sluiting en denken ze het financieel allemaal wel te kunnen dragen? Sprout doet een belrondje langs ondernemers van bekende horecaconcepten. Aan het woord zijn entrepreneurs Wouter Staal van Yoghurt Barn, Wibe Smulders van Happy Tosti, Jop van de Graaf van Sla en Ron Simpson van The Avocado Show.
Wouter Staal (Yoghurt Barn, 12 vestigingen): ‘Meer steun écht nodig’
‘We gaan ervan uit dat we minimaal twee weken dicht moeten, maar het zal wel langer gaan duren. We zijn ons al de hele ochtend aan het voorbereiden. Zo stellen we een actieplan op om direct over te gaan op afhaal van bijvoorbeeld Takeaway. Gelukkig hadden we onze afhaalsite al gelanceerd en die hebben we nu geüpdatet. We hebben deze meteen op social media gepusht. Met Deliveroo en Takeaway hebben we al contact gehad, zodat we daar op kunnen pushen en verder zullen we een grote schoonmaak houden. Zo kunnen we een paar lopende projecten afronden. Ik had zojuist al de eerste huurder al aan lijn om hem succes te wensen. Ook met de verhuurders zullen we weer contact hebben over het hoe en wat.’
‘Of het financieel voor ons te dragen zal zijn? Voor nu wel, maar straks heb je weer een maand of wat aan omzet om in te halen. Qua cash lukt het nu wel, we hebben een voldoende buffer, maar op een gegeven moment moet je zaken als de huur terug gaan betalen. Veel bedrijven in deze branche zullen nu nog niet omvallen, maar pas als ze moeten aflossen. Vanaf de zomer wordt het tricky, want dan moet je je belastingen terugbetalen. Misschien moet je dan extra investeerders aantrekken.’
‘Meer steun vanuit de overheid is écht nodig. Er wordt door de regering gezegd: je moet dicht, dus dan moet er óók steun komen. Geen enkele ondernemer kan met gesloten deuren zakendoen, ook al heb je een bruin café dat al 100 jaar bestaat. Er moet dus steun komen en meer dan nu al is toegezegd. Het was al fijn dat er een doorlopende TVL- en NOW-regeling kwam, maar die regelingen waren gebaseerd op het vooruitzicht dat we een normale winter zouden draaien. We weten echter nu dat het vierde en eerste kwartaal behoorlijk moeilijk zullen worden.’
Wibe Smulders (Happy Tosti, 7 vestigingen): ‘Gevoelsmatig is dit moeilijk’
‘Wij zijn druk bezig om alles zo goed mogelijk voor onze medewerkers te regelen. We werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en die snappen het niet altijd. Waarom moeten we alweer thuisblijven?, zo voelt het voor hen. We proberen alle leidinggevenden te instrueren simpel te communiceren en er voor de mensen te zijn. In de tussentijd proberen we de schade voor ons bedrijf zoveel mogelijk te beperken.’
‘We zijn druk in contact met alle partners en leveranciers over de vraag of we nog leveringen uit kunnen stellen of stoppen, om onze voorraad zo laag mogelijk te houden. We hopen heel erg dat de overheid ons vanavond nog 48 uur geeft. Dan hebben we nog even om onze verse voorraad te verkopen. Dat is een oproep aan het kabinet: denk na over al die koelingen in restaurants, die vol liggen met heel erg lekkere dingen. Geef ons de ruimte om die op te maken, anders zou het ook uit duurzaamheidsoogpunt zonde zijn.’
‘Of wij als bedrijf hier veel schade door zullen ondervinden, hangt af van de duur van de maatregelen. Ga je uit van twee weken, dan loopt het in de tienduizenden euro’s. 10.000 euro schade zal aan de lage kant zijn, maar een ton zal het ook weer niet worden. Door extra op afhaal in te zetten, zullen we niet heel veel extra omzet pakken. We gaan er wel mee aan de slag. We zullen immers zoveel mogelijk op zoek moeten naar wat er wél kan. Wat precies? Vanavond zullen we er meer over horen tijdens de persconferentie.’
Ik heb er steeds meer moeite mee dit alles te begrijpen
‘Voor mij persoonlijk is dit heel erg balen. In de horeca doen we alles echt heel netjes. We houden afstand en we hebben een mondkapje op. Ik heb er steeds meer moeite mee dit alles te begrijpen. Het voelt oneerlijk dat de rekening van de coronacrisis meteen weer bij de horeca gelegd wordt. Wij zijn de enige bedrijfstak die volledig lamgelegd wordt, terwijl de besmettingen in de horeca best wel meevallen. Bovendien vieren mensen nog wel steeds verjaardagen thuis op twee hoog achter. Misschien is de besmettingskans groter in avondrestaurants waar je uren zit, maar bij ons ben je in een half uur weer weg. Gevoelsmatig is dit dus moeilijk, maar je moet creatief blijven en je hebt het maar te accepteren.’
‘Ik ben van mening dat er extra geld nodig is voor de horeca. We worden nu gecompenseerd met de NOW-regeling, maar die is steeds gericht op je omzetverlies over een periode van drie maanden. Als je nu echter twee weken dicht moet, kun je niet zeggen: je hoeft twee weken niet te werken en de twee weken erna moet je 80 uur werken. De komende twee weken worden we voor 100 procent geraakt, terwijl we gecompenseerd worden voor een omzetverlies van drie maanden.’
Jop van de Graaf (Sla, 12 vestigingen): ‘Wij gaan erop achteruit’
‘Met Sla richten we ons al sterk op het afhalen van maaltijden en we gaan daarmee door. Zitten in de horeca zal nu verboden worden, dus dat onderdeel gaat er tijdelijk bij ons uit. De meeste voorbereidingen hiervoor hebben we al gedaan tijdens de eerste lockdown. Zo hangen er schermpjes bij de balie, waardoor de afscheiding tussen klanten en medewerkers wordt geregeld. Het werk is voor ons in wezen gedaan, we moeten enkel nog even het draaiboek erbij pakken en een berichtje naar iedereen sturen over wat er gedaan moet worden na de persconferentie. In onze restaurants hoeven we niet enorm veel aan te passen. We zullen bepaalde delen weer even moeten afzetten met linten voor verboden te zitten, that’s it.’
‘Of dit ons raakt? Ik weet 100 procent zeker dat we erop achteruit gaan. Het doel van de overheid is het bereiken van minder transportbewegingen, en dat merk je. Zo hebben we een locatie op de Zuidas en daar is nu geen kip. Buurtwinkels blijven het over het algemeen goed doen, maar onze restaurants in het centrum van Amsterdam en Hoog Catharijne leden in maart juist onder het feit dat er weinig toeristen waren. Al die winkels bij elkaar zorgen ervoor dat al een derde van je vestigingen minder presteert. Dat maak je niet zo snel goed.’
Ga je terug naar de periode maart, dan moet de steun ook hetzelfde zijn
‘Hoe het nu zal gaan, zullen we moeten zien. De overheidssteun is in ieder geval niet 100 procent dekkend. Of een nieuw steunpakket nodig is? Ik denk dat ze daar zeker naar moeten kijken. De horeca moet nu weer helemaal dicht, terwijl het pakket maatregelen dat er nu ligt juist afgebouwd wordt. De tegemoetkoming van de vaste lasten is wat mij betreft nu niet genoeg. Nieuwe maatregelen zijn niet per se nodig, maar wat er nu loopt zou een stukje verbeterd moeten worden. Als je immers terug gaat naar de periode maart, moet de steun ook hetzelfde zijn. We moeten niet doen alsof de steun nog steeds afgebouwd kan worden, terwijl Nederland weer op slot gaat.’
Ron Simpson (The Avocado Show, 3 vestigingen): ‘Blij met steun die er is’
‘Of er nu wel of niet een sluiting van de horeca zou komen, je hierop voorbereiden is erg belangrijk. Na de afgelopen lockdown hebben we allemaal geleerd hoe zoiets in elkaar steekt. De beste voorbereiding is weten hoe je communiceert, welke producten je naar voren moet schuiven en waar je je marketing op moet richten. Je moet mikken op datgene wat nog wel iets doet, zoals afhaal. Wij hebben daar een eigen outlet voor met van alles en nog wat. Als alles verder dicht is, gaat onze volledige focus daar naartoe.’
‘Of wij deze sluiting financieel kunnen dragen? Het is voor iedereen sowieso uitdagend, ook voor ons, maar ons gaat het gelukkig wel lukken. Dit is iets wat we met de juiste voorbereidingen, ondersteuning en tactieken kunnen regelen. Of er extra steun nodig is voor de horeca? Voor sommigen zeker en anderen worden al goed opgevangen in vergelijking met andere landen. Wij zijn in ieder geval al best blij met de steun die er is.’