Het aantal medewerkers groeide van 3628 naar 4623 mensen, een stijging van 27 procent. Die stijging zit onder meer in meer bezorgers, zonnepaneleninstallateurs en winkelmedewerkers. De krappe arbeidsmarkt lijkt Coolblue niet te raken, het bedrijf kreeg vorig jaar ruim 73.000 sollicaties binnen.
Volgens Pieter Zwart mag 2019 dan (wederom) het “aller, aller, allermoiste jaar voor Coolblue ooit” zijn geweest, keiharde groeicijfers laat zijn bedrijf al een tijdje niet meer zien. Desalniettemin verkocht Coolblue vorig jaar voor bijna 1,5 miljard euro aan smartphones en wasmachines, vergeleken met een omzet van 1,4 miljard euro in 2018 en 1,2 miljard in 2017. De winst kwam uit op 15 miljoen euro.
Aflvakkende groei of niet, het gaat om een recordomzet in de geschiedenis van het bedrijf dat afgelopen jaar alweer zijn 20ste jublieum vierde. Oprichter Pieter Zwart benadrukt tegen het Financieele Dagblad dat er in 2019 nog altijd 130 miljoen euro omzet bij kwam, “al zou ik een slechte ondernemer geweest zijn als ik niet gewild had dat het meer was.’ Toch zijn er genoeg retailers van 20 jaar oud die een dergelijke groei graag zouden claimen (de markt voor consumentenelektronica groeide vorig jaar in Nederland met 4,7 procent).
Winkels
Het bedrijf introduceerde onder meer (het installeren van) zonnepanelen, ging van start met witgoed-abonnementen en ging de concurrentie aan iPhone-reparateurs door het openen van zeven Apple Service Centers. Het aantal Coolblue-winkels groeide van negen naar twaalf. Het was ook het jaar dat Zwart afscheid nam van zijn twee mede-oprichters en studievrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers, die samen met investeerder HAL werden uitgekocht.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf dat concurreert op prijs, stelt Coolblue in het jaarverslag. “We zijn een customer journey agency, met onze eigen infrastructuur.” Eigen winkels, bezorgdiensten, installateurs en reparatiediensten zorgen voor meer waarde voor klanten, en drukken tegelijk de kosten, stelt het bedrijf.
Hoofdpijndossier
Ook de hoogste geplaatste managers van Coolblue krijgen geen aandelen in Coolblue. Uitzondering is CFO Daphe Smit (34), die samen met Pieter Zwart nu de enige Coolblue’er is met aandelen in Mondhoekje BV, de holding boven Coolblue.
Op het gebied van zonnepanelen heeft Zwart er wel een hoofdpijndossier bij. Coolblue wil “de meest klantvriendelijke zonnepaneelspecialist van Nederland en België worden”, kondigde het bedrijf vorig jaar mei aan. Maar de 1000 installateurs die Coolblue daarvoor wil aannemen zijn amper te vinden. “Die zijn er gewoon niet”, erkent Zwart in het Financieele Dagblad.
Eind vorig jaar had het bedrijf 165 installateurs in dienst. Zwart heeft besloten dat Coolblue nieuwe krachten dan maar zelf gaat opleiden, deels afkomstig uit de poule van 897 bezorgers die Coolblue al heeft. Tot nu toe installeerde Coolblue 315 zonnedaken.
Over vacatures gesproken: om zijn eigen bezorgnetwerk uit te breiden is Coolblue ook nog eens op zoek naar 1200 bezorgers, vooral voor bezorgdienst ‘CoolblueFietst’. Met die blauwe bakfietsen werden vorig jaar 321.000 pakketjes afgeleverd. Wasmachines worden – vanuit 11 depots – bezorgd met een vloot van inmiddels 241 bestelbussen.
Nieuwe businessmodellen
Een eigen bezorgdienst maakt nieuwe businessmodellen mogelijk, bewijst Coolblue. Het bedrijf stuurt zijn bezorgers tegenwoordig op stap met extra onderdelen voor een vaatwasser of wasmachine. Als blijkt dat die nodig zijn, dan kunnnen bezorgers dat onderdeel ter plekke toevoegen aan de bestelling.
Dit jaar wil Zwart de installatiedienst aan huis hard laten groeien. Niet alleen voor zonnepanelen en wasmachines, maar ook voor ‘slimme’ thermostaten en verlichting en Wifi in meerdere kamers. Ook komen er nog een paar nieuwe winkels bij, waaronder in Brussel en Leiden (andere plaatsen worden nog niet gedeeld).
“We opereren in een zeer competitieve markt”, stelt het bedrijf, wat het nodig maakt om “the extra mile” te gaan voor klanten. Met de komst van Amazon zou die extra mile weleens uit kunnen groeien tot een pittige marathon.