Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blendle: het meisje kwam ineens naar ons toe

Voor oprichters Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping van Blendle was het vinden van nieuwe investeerders net zoiets als het verleiden van een vrouw.

‘Je moet op het juiste moment hard to get spelen’, vertelt Blankesteijn in NRC Next. Zondag werd bekend dat Blende een investering van 3 miljoen euro krijgt van de New York Times en uitgever Axel Springer, vooral om internationaal te kunnen gaan groeien. 

Blankesteijn en Klöpping startten hun zoektocht naar groeigeld in februari. Hun bankrekening, tot dan toe alleen gevuld met eigen geld en wat subsidie, stroomde leeg. Terwijl er juist behoefte was aan nieuwe medewerkers. 

Nederlandse investeerders stonden echter niet te trappelen voor de ‘iTunes’ van de journalistiek. Het voelde volgens Blankesteijn ‘alsof we met een buitenboordbeugel en een kop vol puisten het mooiste meisje van de klas probeerden te versieren’.

Maar dankzij de overvloedige media-aandacht toonde de Duitse uitgever Axel Springer (bekend van Bild) plotsklaps interesse. ‘En zo stonden er opeens drie belangrijke Duitsers bij ons op de stoep, die zelf begonnen over investeren’, aldus Blankesteijn.

Ook de New York Times klopte uit eigen beweging aan bij de Nederlandse startup uit Utrecht. Samen met Axel Springer steekt het mediabedrijf 3,8 miljoen dollar in de Sprout Challenger, in ruil voor 23 procent van de aandelen.

Inschatten

Die ‘mooie meisjes’ moesten de verbazing van Blankesteijn en Klöpping vooral niet merken. Hun strategie was gebaseerd op dit uitgangspunt: ’vrouwen voelen zich het meest aangetrokken tot een man als ze niet kunnen inschatten of hij iets voor haar voelt.’

Gesterkt door de interesse van The New York Times en Axel Springer probeerden Blankesteijn en Klöpping deze tactiek uit bij een aantal andere durfinvesteerders, ‘maar uiteindelijk vonden we toch dat – hoe romantisch – The New York Times en Axel Springer beter bij ons pasten’.

Met het uitonderhandelen van de term sheet – van 55 pagina’s – werd de relatie wel steeds minder romantisch, erkent Blankesteijn. ‘Op een zeker moment hingen we rond middernacht aan de telefoon met zes advocaten om alle laatste details te regelen.’ De totale advocatenrekening kwam uit op ruim 100.000 euro.

Feest

Een spetterend feest is het ook al niet, zo’n investering. Blankesteijn en Klöpping moesten gewoon naar een ‘zaaddodend notariskantoor in Amsterdam-Zuid’ om heel veel handtekeningen te zetten. 

Er zijn nog enkele tickets voor Sprout Challengerday ‘The Performance Edition’. Bekijk het programma en meld je snel aan. Sprout-members krijgen 100 euro korting

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inmiddels zoekt Blendle (130.000 geregistreerde gebruikers in Nederland) onder meer een ‘hoofd internationale uitbreiding’ en een ‘hoofd internationale marketing’. Wanneer en waar de grens over gestoken gaat worden is echter nog niet bekend. 

Bezoekers van de Sprout Challengerday kunnen met eigen ogen zien hoe Blankesteijn en Klöpping hun hun verhaal pitchen; Blende is een woensdag een van de 5 finalisten van de Sprout Challenger Award.