Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een groen hart klopt niet altijd even commercieel

Wat krijg je als je duurzame ondernemers verbindt met een commerciële tijger? Impact. Columnist René Notenbomer ontmoet de verpersoonlijking van dit gegeven.

Wat krijg je als je duurzame ondernemers verbindt met een commerciële tijger? Impact. Columnist René Notenbomer ontmoet de verpersoonlijking van dit gegeven.
Foto: Jon Flobrant via Unsplash

Een groen hart klopt niet altijd even commercieel. Vooral jongeren hebben vaak meer affiniteit met het productieproces dan met verkopen. En verdienen weinig. Maar stel dat je ze toegang geeft tot de juiste netwerken en afzetmarkten? Dan bloeien ze op. En precies dat is de missie van Karin Stoevenbeld – Kreber, succesvol ondernemer in relatiegeschenken. Ze is klaar met Chinees plastic en werkt aan een groene productlijn. Daarbij koppelt ze afvalstromen aan jonge ondernemers die daar circulaire producten van maken. En biedt hen toegang tot haar wereldwijde netwerk van tienduizenden resellers. Fijn voor de ondernemer én goed voor het milieu.

We ontmoeten elkaar op een zonovergoten terras in Zwolle. Karin stapt uit haar Maserati. Een kleine zonde, waarvoor ze zich meteen verontschuldigd. Al voor de cappuccino geserveerd is barst ze los. Lang verhaal kort: ze dankt haar imperium aan de verkoopknaller Wuppies, die felgekleurde donsbolletjes van de Albert Heijn en vader Abraham. In twintig jaar is Interall fors gegroeid en bedrukt werkelijk alles: pennen, telefoonhoesjes, noem maar op. Alles wordt geproduceerd in China en per container over de hele wereld verscheept. En toen kwam de twijfel. ‘Op je vijftigste denk je ineens: is dit nou mijn nalatenschap, een plastic imperium? Dat moet anders!’. Karin start een groensociale productlijn. Maar hoe kom je aan creatieve ondernemers die op duurzame wijze afval omtoveren tot relatiegeschenken?

Tandenborstels van bamboe, drinkbekers van olifantengras, ijskrabbers van suikerriet, hoe bedenk je het? En dat doet Karin ook niet. Dagelijks struint ze urenlang social media en websites af, op zoek naar dwarsdenkende afval-engineers. Die bijvoorbeeld van plastic meuk uit rivieren recyclebare producten maken. Vooral kleine startups zijn interessant, die bruisen van de innovatieve ideeën. Ze produceert niet zelf, maar koppelt groene labels aan afnemers. Na een voorzichtige start promoten haar resellers de groene gadgets steeds fanatieker. Want steeds meer ondernemingen vragen om producten die aansluiten bij hun MVO-strategie. Bovendien maak je met een verantwoord relatiegeschenk een statement.

Groei

En Karin? Die is als een vis in het water: ‘De klimaatdiscussie maakt mensen vaak passief, het ontbreekt ze aan een handelingsperspectief. Maar als bedrijf kan je verandering wél stimuleren. Vergroen je aanbod, vertel het verhaal en de vraag groeit vanzelf. Hoewel de marges per stuk lager zijn, groeit het volume in een ongekend tempo’.  Met de nieuwe productlijn is haar bedrijf klaar voor de toekomst. Want toekomstige klanten, de jongeren van nu, hebben een heel andere drive. Die beseffen dat groei eindig is en dat nieuw plastic ons leven verziekt. Ze zijn geïnteresseerd in verantwoorde producten met een goed verhaal dat aansluit bij hun leefstijl. En willen zelfs actief meehelpen om troep in te zamelen als grondstof voor nieuwe producten.

De koffie is op en Karin rondt af met de openbaring dat ze eigenlijk best boos is dat ze nu pas start met vergroenen: ‘Maar ja, eerst moet je geld verdienen, dan pas denk je na over wat je ermee kunt doen. Als vijftiger voel ik de verplichting om jonge ondernemers te helpen. Want als oudere generatie kunnen we het verschil maken, zodat zij de kans krijgen om hun groene idealen te verwezenlijken’.