Wanneer je als volwassene een week geen vlees eet en in plaats daarvan je benodigde eiwitten haalt uit eieren, tofu, noten, peulvruchten en vleesvervangers, bespaar je niet alleen 770 gram dierenvlees, maar ook zo’n 60 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot, zo blijkt uit een rapport in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees. Van 9 tot en met 15 maart 2020 vindt de derde editie plaats van deze jaarlijks terugkerende campagne.
‘Flexitarisch is de nieuwe standaard’
Dat in slechts zeven dagen zo’n besparing gerealiseerd kan worden, toont de relevantie van (minstens) een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon, aldus initiatiefnemer Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en het kookboek de Vegabijbel.
‘Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.’ Het idee van de campagne is te laten zien hoe makkelijk het kan zijn om minder vlees te eten. Deelnemende organisaties proberen het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken te kiezen voor alternatieven. Zo doen ook de grote supermarktketens mee en vind je bij tankstations langs de snelweg tijdens deze week extra vegetarische snacks.
Niet ingewikkeld
Ook aan hun eigen medewerkers willen de deelnemende organisaties graag laten zien dat minder vlees eten een heel positieve bijdrage levert aan het milieu. En dat het echt niet ingewikkeld hoeft te zijn. Dat vertelt Arthur Ham, Country Manager Benelux bij Paulig, bekend van onder meer Tex-Mex-merk Santa Maria. Ham ziet dat mensen nog altijd geloven dat vegetarische gerechten minder smaakvol zouden zijn. ‘Ten onrechte.’
De vraag is natuurlijk, moet je hier op de werkvloer, of eerder: in de bedrijfskantine, wat mee? Ham: ‘Wel of geen vlees eten is per definitie een persoonlijke keuze. Het is niet onze missie om iedereen vegetarisch te maken; niet onze medewerkers en ook niet onze consumenten. Maar we willen wel graag bijdragen aan de bewustwording dat wat minder vlees eten, bijvoorbeeld een of twee keer per week, ook een heel positieve bijdrage is en een duurzame keuze.’
Persoonlijke waarden
Bijna de helft van de Nederlanders probeert minder vlees te eten, meldde het Voedingscentrum al in 2018. Door hier als organisatie op in te spelen kom je dus een aanzienlijk deel van je medewerkers tegemoet. Bovendien sluit het aan bij wensen van bijvoorbeeld veel millennials. Die jongere generatie medewerkers hecht veel belang aan de overlapping van hun werk en hun persoonlijke waarden. Zoals bijvoorbeeld bijdragen aan een beter milieu.
Steeds meer organisaties realiseren zich dat aandacht hiervoor hebben een rol kan spelen in het aantrekken en behouden van talent. Zo heeft de bedrijfskantine van Accenture veganistische gerechten op het dagmenu en zijn de salades en soepen vleesvrij. Zelfs de mayonaise is standaard ei-vrij.
Goed werkgeverschap
Ook Arthur Ham beschouwt het als goed werkgeverschap om actief bezig te zijn met dit onderwerp. ‘Zeker omdat wij in de foodbranche zitten, voel ik dat als werkgever misschien nog wel sterker dan een gemiddelde werkgever. Gezond eten en duurzaamheid zijn veel besproken onderwerpen, waarover ik graag het kennisniveau van de werknemers wil verhogen. Zo’n campagne vind ik een sympathieke en toegankelijke manier om hieraan bij te dragen. Maar uiteindelijk is de keuze altijd de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.’
Bij Paulig zullen tijdens de week zonder vlees geen vleeswaren bij de lunch liggen. Op het intranet worden vegetarische recepten gepubliceerd. Dat geldt overigens ook voor de kantoren in Zweden en Finland, waar evengoed geen vlees op het menu zal staan in de bedrijfsrestaurants, vertelt Ham.
Omgaan met weerstand
Hoe zou zijn advies luiden aan werkgevers die bang zijn om ‘hun handen te branden’ aan een onderwerp waar best wat verdeeldheid over kan bestaan? Ham: ‘Ik geloof dat je veel weerstand kunt wegnemen door de juiste opties te bieden. Zo laat je op een positieve manier zien hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.’ Hij merkt dat veel weerstand tegen vegetarisch eten wordt veroorzaakt door de angst om dingen te missen. ‘Juist door deze mensen buitenshuis, bijvoorbeeld in de bedrijfskantine, lekkere gerechten zonder vlees te laten proeven, kunnen ze op een toegankelijke en laagdrempelige manier kennis maken met de mogelijkheden. Zo ben je als werkgever niet dwingend, en laat je medewerkers zelf de, al dan niet positieve, keuze maken.’