Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Business Books Podcast: De strijd om Tesla en de meest gehate familie van Amerika

MT/Sprout Business Books Podcast afl. 32: De strijd om Tesla, een MBA in een vloek en een zucht en de meest gehate familie van Amerika.

Iedere maand bespreken Thijs Peters en Remy Gieling de meest inspirerende business boeken van dit moment. In 30 minuten ben je bijgepraat over de belangrijkste lessen en inzichten. Deze aflevering bespraken ze:

Tim Higgins, Power Play Tesla, Elon Musk en de gok van de eeuw

Het is niet het eerste, en zeker ook niet het laatste boek over Musk en Tesla, maar wel een boek dat de moeite waard is. Higgins laat zien hoe Musk met een combinatie van geniale ingevingen, doorzettingsvermogen, maar ook een hele grote dosis geluk erin slaagde in korte tijd een autofabrikant uit de grond te stampen. Musk zelf was minder blij met het boek, maar dat kan weleens zijn doordat de schrijver ook de vuile was van Tesla buiten te hangt.

Aukje Nauta, Nooit meer doen alsof

‘Dat is toch niet iets om je voor te schamen?’ De uitdrukking zegt genoeg: schaamte is iets waar we liever niet over praten. Dat is niet zo handig stelt psychologe en oud-lid van de SER Aukje Nauta. Als je je schaamt, betekent dat dat je in feite de wens koestert om iets beter te doen. In andere woorden: het is een teken dat je iets wilt leren. En dus gooit Nauta de schaamte overboord. Kom ervoor uit, en je komt verder. Dus nooit meer tijdens een vergadering doen alsof je wel begrijpt waar ze het over hebben.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Patrick Radden Keefe, Empire of Pain

In de VS zijn tussen de twee en drie miljoen mensen verslaafd aan opiaten, pijnstillers die net zo verslavend zijn als heroïne. Dit boek gaat over één van de farmaceutische bedrijven die met vaak smerige marketingtechnieken hun veel te sterke pijnstillers aan de man brachten: Purdue Pharma. Dit bedrijf van de familie Sackler ging letterlijk over lijken om zoveel mogelijk fortuin te vergaren.

Josh Kaufman, De persoonlijke MBA

Bij veel corporates wordt het gezien als een voorwaarde om hoger op te komen: een MBA. Maar heb je dat papiertje eigenlijk wel nodig om de top te halen? Josh Kaufman werkte zich bij Proctor &Gamble omhoog zonder een MBA-titel. Dat wil niet zeggen dat hij zich niet in de materie verdiepte: hij las alles wat los en vastzat. Het resultaat van jaren zelfstudie is een boek dat naar eigen zeggen een prima basis is voor zakelijk succes. En dat voor € 24,99 in plaats van € 24.999,-. Maakt Kaufman die belofte waar?