De persoon alle details van het "ja, maar" op tafel laten leggen, echt uitmelken door 1 of 2 keer te vragen of er echt niet nog meer redenen zijn waarom het plan niet zou werken. Dan die persoon de opdracht geven om voor alle aangekaarte problemen een goede oplossing te laten vinden.
Effecten:
1) het kan, met voldoende positieve insteek en eventuele begeleiding en coaching, een goede manier zijn om iemand juist meer bij het werk/plan te betrekken en te leren in oplossingen te denken en te werken. Het geeft deze persoon namelijk het inzicht en de ervaring dat problemen er zijn om op te lossen.
2) neveneffect: de volgende keer past deze persoon of soortgelijke wel op om met deze insteek te komen en zal het, bij goede ervaringen met punt 1), wellicht zelfs positief benaderen door juist constructief te ’jamaaren’
In het algemeen is het belangrijk om het ja-maar-type te herkennen en de tactiek daarop in te stellen. Klagers en aandachtsvragers hebben andere motieven dan mensen die vastgeroest zijn of misschien aan de limiet van hun kunnen zitten. De kunst is dus om het wel constructief te gebruiken en niet als dreigement of straf. Uiteraard zijn er grenzen aan hoever je wilt gaan met sommige mensen. Als er niets verandert, dan wordt het op een gegeven moment tijd voor op zijn minst een goed gesprek…
Een lezer.