Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kinect – Een leven zonder knoppen

De Kinect lijkt vooral een vrolijke aanvulling op Microsofts spelcomputer Xbox. Maar gebarenherkenning kan ook in het bedrijfsleven voor een revolutie zorgen.


Microsoft is in één klap weer cool. Dankzij de Kinect. Sluit de balk aan op een Xbox 360 en het apparaat herkent zijn gebruiker, diens gebaren en spraak. Tafel aan de kant, en dansen, tennissen en ­boksen maar!
In de eind vorig jaar geïntroduceerde ­noviteit zijn jarenlange research en ­knappe high-tech (grotendeels afkomstig van het Israëlische bedrijf PrimeSense) samengebald. Een infraroodcamera speurt de omgeving af naar beweging, daarbij geholpen door de infrarood­straling die de Kinect verspreidt. Een ­microfoon en uitgekiende beeld- en spraakherkenningssoftware doen het ­verdere werk en vertalen elke beweging en geluid van de gebruiker in data.
Die technologie is zo vernieuwend, dat ­bedrijven en wetenschap nu druk zoeken naar ‘serieuzere’ toepassing ervan. Want hoe frivool de Kinect ook lijkt: het is het eerste apparaat dat for the masses de knoppenbrij tussen mens en ­machine uit de weg ruimt. Dat schept kansen. ­Zo heeft pc-fabrikant Asus inmiddels ­vergelijkbare technologie verpakt in zijn Wavi Xition, die de afstandsbediening voor de thuisbioscoop overbodig maakt.

Het echte leven

Ook Microsoft zelf zet vervolgstappen. Zo bracht het bedrijf vorige maand een ­zogeheten software development kit uit, waarmee iedereen nieuwe applicaties kan schrijven die gebruikmaken van de Kinect-­bewegingssensor en microfoon. ­Voorlopig is dat nog voor eigen ­gebruik door onderzoekers en ­hobbyisten, maar het kan niet lang duren of zij mogen hun vindingen ook aan derden verkopen.
Dat opent mogelijkheden voor bedrijven als Speak uit Surhuisterveen, specialist in digitale communicatie. “Die markt komt enorm snel in beweging, we krijgen nu al veel aanvragen”, zegt ­directielid Henk Everts. “Besturing via gebaren is niet nieuw, maar dankzij de ­Kinect komt het beschikbaar in een ­betaalbare, praktisch toepasbare vorm.”
Speak heeft al geëxperimenteerd met een toepassing voor makelaars, waarbij hun aanbod met de ­Kinect doorzoekbaar wordt gemaakt voor voorbijgangers. Die bladeren dan met gebaren door de catalogus, dwars door de winkelruit heen.
Andere bedrijven draaien al volop proef met andere toepassingen:


1. Het huishouden Laat de bediening van de tv, maar ook van het licht, de muziek en het koffieapparaat voortaan maar over aan de Kinect en andere gebaren­herkenners. Groot voordeel: alle taalproblemen zijn in één klap opgelost, ­omdat gebarentaal universeel is.
2. PowerPoint presentaties Weg met die laptop voor je neus of zelfs de slimme afstandbediening: met een stemcommando of een passend gebaar navigeert de discussieleider soepel door zijn presentatie. En als hij echt lef heeft, laat hij ook zijn publiek participeren. Net zo makkelijk.
3. Videovergaderen Kinect zou prima kunnen samenwerken met videovergadersystemen. Denk aan een object dat zich aan één kant van de virtuele vergaderkamer bevindt, maar door ‘de overkant’ kan worden beetgepakt en bewogen. En zodra de Kinect registreert wie spreekt of anderszins aandacht ­behoeft, kunnen camera en geluid worden bijgestuurd.
4. Training In Amerika is al fitness-apparatuur gelanceerd die bewegingssensoren inzet om groepen tot de juiste beweging aan te zetten. In het Belgische Bergen ontwikkelt Fishing Cactus een serious game voor revalidatie van mensen die ­bijvoorbeeld na een ongeval problemen hebben met hun ­mobiliteit of met de coördinatie van bepaalde bewegingen.
5. Ontwerpen Architecten en ontwerpers van ruimtelijke ­objecten zouden hun klanten virtueel kunnen rondleiden in hun creaties. Met één gebaar open je de deuren. Microsoft toonde in zijn researchlab al een scherm, dat zich gedraagt als een venster: zodra het hoofd van de kijker draait, past het beeld zich aan om het juiste perspectief te bieden.
6. Beveiliging De combinatie van stem- en vormherkenning maakt de Kinect natuurlijk ook tot een uitstekende en betaalbare extra beveiliger.
7. Retail Het Franse After-Mouse.com heeft het al werkend: software waarmee klanten door een productencatalogus kunnen akkeren met handgebaren. Indrukwekkend zijn ook de vaardigheden van de Kinect als het gaat om het scannen van driedimensionale objecten: de exacte maten zijn zo ­opgenomen en opgeslagen om kleren te kopen zonder fysiek paswerk. In Engeland is Me Tail daar al ver mee gevorderd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote gebaren

Everts van Speak waarschuwt wel voor al te veel hoop: “Je moet er wel rekening mee houden dat het voorlopig blijft bij grote gebaren; je kunt niet zo verfijnd klikken en slepen als met een muis. Dat vereist dat je afstand neemt van de manier waarop we nu computers bedienen, om opnieuw te ­bedenken hoe gebarenherkenning goed is in te zetten.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online