Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het vereist snel denkwerk (Marc van Houwelingen)

Op "ja, maar" is heel goed te reageren met een omvorming tot de constructieve vorm, alleen vereist het wel snel denkwerk.

Bijvoorbeeld: “Ja, maar dat gaat nooit lukken omdat de medewerkers er niet gemotiveerd voor zijn!”

Als reactie kun je dan geven: “Dus jij denkt dat als we extra aandacht besteden aan de motivatie van de medewerkers, het wel zou kunnen lukken?” En om dan meteen een stap verder te gaan: “Hoe zou jij dit aanpakken, waar zouden we op moeten letten?”

Zo geef je subtiel aan dat je liever opbouwende kritiek ontvangt, in plaats van alleen kritiek. Je betrekt natuurlijk ook de persoon in kwestie in het realiseren van je doel, wat hem/haar kan motiveren mee te werken.

Blijft de persoon in kwestie weigeren mee te werken op een constructieve manier (dus zonder goede argumenten waarom iets volgens hem/haar niet gaat werken), dan zijn zulke omvormingen goed te gebruiken om de oorzaak/kern van zijn/haar afkeuring van het idee in beeld te krijgen. Zijn dit goede argumenten, dan kun je daarop je eigen beeld aanpassen.

Zijn dit argumenten als ‘ik heb geen zin’, dan kun je daar de medewerker best (apart) op aanspreken. Indien de kern uiteindelijk in dit laatste ligt, zal echter de medewerker al veel eerder ‘capituleren’ en mee gaan in het plan, dan dat hij/zij open en bloot zal zeggen dat hij/zij geen zin heeft. En in de tussentijd heb je misschien zelf wel wat goede argumenten gehoord om je plan op aan te passen!

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ben benieuwd naar de andere reacties, want gemakkelijk is een dergelijke situatie niet. Vooral indien het vaak voorkomt bij bepaalde personen, is het niet gemakkelijk om toch de kwaliteiten van een dergelijk persoon te blijven waarderen.

Marc van Houwelingen