Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Goed bezig – Lekker nepvlees, dankzij plastic

Een vleesvervanger waar je alles mee kunt: het Wageningse Ojah denkt dat het een gat in de markt is. Begin dit jaar ontving het bedrijf 1,4 miljoen aan investering, in september gaat een eigen fabriek open.
 

Beeter, de vleesvervanger van Ojah, werd in 2006 bij toeval ontdekt. “We waren niet op zoek naar een vleesvervanger, of naar een product met de structuur van vlees”, vertelt Jeroen Willemsen, samen met Frank Giezen en Wouter Jansen oprichter van het bedrijf. “Het kwam voort uit nieuwsgierigheid. We wilden kijken hoe we plantaardige eiwitten konden behandelen, zonder dat het eindresultaat pap werd. Zodat het dus een structuur kreeg. Daarvoor hebben we principes uit de polymeren-industrie vertaald naar plantaardige eiwitten. Toen we het product proefden, zeiden we tegen elkaar: ‘Verhip, het lijkt wel kip!’ We wisten meteen dat we een mooi product in handen hadden.”
Het huidige aanbod van vleesvervangers is korrelig en brokkelig, zegt Willemsen. “Je kunt het niet stoven, in een saus gebruiken of er jus van maken. Met ons product kan dat wel.”

Vegabites

Beeter is op kleine schaal in de markt gezet bij devegetarischeslager.nl en het Belgische Vegabites. In september opent het bedrijf een eigen productiefaciliteit in het Gelderse Ochten, met een initiële capaciteit van 600 tot 1.000 ton op jaarbasis. Ojah gaat dan allereerst leveren aan leveranciers van groothandels en het zogeheten out-of-home kanaal, zodat het product terecht komt bij cateraars en restaurants. Hoewel de vleesvervanger bedoeld is als ingrediënt, zal het EetBeeter-icoon altijd zichtbaar zijn, zegt Willemsen. “Als kwaliteitszegel, maar ook om afnemers te helpen transparant te zijn tegenover de kritische consument. Op onze website willen wij laten zien wie we zijn, waar het product gemaakt wordt en hoe wij denken over thema’s als gezondheid en duurzaamheid.”
Tot de opening van de fabriek probeert Ojah de nieuwe vleesvervanger al op de kaart te zetten, bijvoorbeeld met speciale sessies voor koks. “Onze grootste ­doelgroep wordt gevormd door de mensen die willen minderen met het eten van vlees. We hopen voor deze groep de drempel te verlagen om over te stappen van elke dag vlees, naar zo nu en dan een net zo lekker alternatief.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees een uitgebreid interview op sync.nl

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.