Nu het aantal gebruikers van Facebook en Twitter zo massaal is geworden, moeten werknemers er ook aan geloven. De Amerikaanse cloud-gigant Salesforce.com zet vol in op chatter, zijn eigen zakelijke vorm van Facebook.
Salesforce claimt enorme productiviteitsverbeteringen bij klanten die Chatter integreren met zijn bedrijfstoepassingen. Salesforce.com lanceerde Chatter al afgelopen zomer, maar dan als extra optie die bestaande klanten gewoon konden aanzetten. Zo’n 60.000 klanten – pakweg tweederde van de Salesforce afnemers – hebben de toepassing inmiddels in gebruik. Het programma is een mengelmoes van Facebook en Twitter en is verweven met diens applicaties voor verkoopautomatisering en service en support. Werknemers kunnen groepen vormen waarbinnen ze bestanden, kennis, taakverdeling en voortgang kunnen uitwisselen op inmiddels voor velen natuurlijke manier.
Verhoogt productiviteit
Salesforce.com deed (wc-eend) onderzoek na de eerste paar maanden gebruik en daaruit blijkt dat de productiviteit van kenniswerkers er met 22 procent op vooruitgaat. De kracht zit hem enerzijds in het omlaag brengen van het aantal emails, waar legers werknemers per dag veel tijd aan verliezen. Anderzijds worden verkooptrajecten korter en servicevragen sneller opgelost. Dat komt door de efficiente manier van crowdsourcen die de social software met zich meebrengt.
Twinfield is fan
Mark Appel, marketing manager bij de Nederlandse aanbieder van online boekhoudsoftware Twinfield, zegt dat er binnen zijn bedrijf fanatiek gebruik wordt gemaakt van Chatter. “We zijn er erg enthousiast over. Bovendien helpt het mij onze verkopers veel beter begrijpen. Omdat ik nu kan deelnemen in hun conversaties, weet ik veel beter waarmee ze worstelen.” Dat is Sean Whiteley, productmanager bij Salesforce, met hem eens: “Chatter maakt organisaties platter. De lijnen zijn korter doordat collega’s die min of meer betrokken zijn bij bepaalde projecten, veel beter weten waarmee iedereen bezig is en welke vraagstukken er spelen. En dat zonder dat er tijd wordt verkwist in vergaderingen.”
Gratis
Nu chatter na zes maanden gratis beschikbaar wordt, verwacht Salesforce een enorme toename in gebruik van de toepassing. Het is Salesforce.coms eerste product op basis van het fremium model. Het hoopt dat gebruikers de applicatie als opstap zullen gebruiken naar aanvullende diensten die wel geld ksoten. Zo heeft het bedrijf inmiddels chatter+ ($15 per maand) beschikbaar voor bedrijven die bepaalde werknemers toegang willeen geven tot chatter, zonder dat ze de gangbare Salesforce-applicaties moeten gebruiken.
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.